Memaksa Umno adakan pemilihan satu muslihat politik

Memaksa Umno adakan pemilihan satu muslihat politik, tidak praktikal, kata Shahril

Langkah Jabatan Pendaftar Pertubuhan (JPPM) memaksa Umno mengadakan pemilihan parti di seluruh negara ketika keadaan Covid-19 semakin memburuk adalah satu tamparan politik, kata seorang pemimpin parti itu hari ini.

Bercakap dengan FMT, Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan berkata, hal itu berlaku terutama ketika parti itu memenuhi prosedur untuk melanjutkan pemilihan seperti yang dinyatakan dalam surat JPPM kepada parti itu pada 19 Julai.

“Setiausaha Agung kami akan menulis surat rasmi kepada JPPM untuk menjelaskan hal ini,” katanya.

Shahril menambah bahawa arahan terbaru JPPM itu adalah “pelik” memandangkan badan kerajaan itu bahkan tidak membenarkan PKR mengadakan kongresnya pada bulan Jun.

“Sekarang, mereka mahu Umno mengadakan pemilihan di seluruh negara dengan 20,000 cawangan? Permintaan pihak lain untuk menangguhkan pemilihan parti diberikan tanpa ada drama. Kenapa tidak Umno? ”

Beliau berkata, memaksa Umno untuk melakukan pemilihan secara maya tanpa mempedulikan penipuan dan penggodaman adalah tidak masuk akal.

“Sekiranya ada cara yang sudah tersedia ada untuk melakukannya, Malaysia sudah tentu mengadakan pilihan raya umum maya bagi menyelesaikan kebuntuan politik semasa. Tetapi tidak ada.”


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Beliau berkata, baru-baru ini pada Julai 2020, menteri undang-undang Takiyuddin Hassan berkata bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya sedang mengkaji kebolehlaksanaan e-undi dan menyenaraikan sebab mengapa ia sukar.

“Jika selepas setahun, kerajaan – dengan semua sumber daya – tidak dapat kembali kepada rakyat menjelaskan e-undi, apa yang kamu boleh harapkan sebagai sebuah parti politik untuk menyelesaikannya dalam beberapa minggu atau bulan?

“Itu langsung tidak praktikal, jika kamu memikirkan keselamatan orang ramai. Ia hanya masuk akal jika kamu melihatnya sebagai muslihat untuk memenuhi tujuan politik tertentu. ”

Awal hari ini, JPPM memutuskan bahawa keputusan Umno untuk menangguhkan pemilihan partinya sehingga 18 bulan tidak sah dan parti itu menetapkan tarikh baru untuk untuk pemilihan.

Dalam surat kepada Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan, Ketua Pengarah JPPM, Jasri Kasim berkata, tempoh pemegang jawatan MKT bagi penggal 2018-2021 tamat pada 30 Jun 2021.

Pada 25 Jun, Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan berkata, parti itu akan menangguhkan pemilihan partinya sehingga 18 bulan, menurut perlembagaannya.

Beliau memberitahu FMT ia disebabkan oleh keadaan Covid-19 semasa setelah berunding dengan kementerian kesihatan dan Majlis Keselamatan Negara, sambil menambahkan bahawa parti itu juga sudah memaklumkan perkara itu kepada JPPM.

Dalam surat sebelumnya bertarikh 19 Julai, JPPM telah menjawab dengan mengatakan bahawa ia tidak mempunyai masalah dengan penangguhan tersebut. Walau bagaimanapun, JPPM membuat pusingan-U pada hari ini. FMT

Memaksa Umno adakan pemilihan satu muslihat politik

Puad hentam Nazri, jangan hipokrit sangat

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker