Anggota PERHILITAN meninggal atas gunung, disyaki keracunan makanan

Anggota PERHILITAN meninggal atas gunung, disyaki keracunan makanan

DUNGUN: Seorang anggota Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) meninggal dunia ketika bertugas di Gunung Gelemat Pasir Raja, dekat sini, petang tadi.

Muhammad Nazli Ajis, 36, yang berasal dari Jalan Jamaluang, Mersing, Johor disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan kira-kira jam 6.35 petang.

Ketua Zon 2, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Terengganu, Penguasa Kanan Bomba II Azman Alias, berkata seorang rakan setugas arwah sebelum itu membuat aduan di Balai Bomba Bandar Al Muktaffi Billah Shah (AMBS).

Katanya, aduan itu mengenai seorang rakan setugasnya yang berada di gunung terbabit mengalami keracunan makanan dan berada dalam keadaan kritikal, kira-kira jam 2.30 petang.

Menurutnya, anggota terbabit dikatakan bersama 12 lagi rakan setugas sedang mengadakan kerja-kerja pensempadanan Taman Negara.

“Untuk sampai ke lokasi kejadian mengambil masa dua hingga tiga hari, jadi kami mengambil keputusan meminta bantuan helikopter. Sebuah helikopter dari Unit Udara Bomba Subang melakukan penerbangan ke lokasi kejadian kira-kira jam 4 petang,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Baharudin Abdullah, berkata kesemua 13 anggota PERHILITAN itu bertugas di kawasan gunung terbabit sejak 9 Mac.

Menurutnya, helikopter bomba tiba di Bandar AMBS kira-kira jam 5.48 petang sebelum bersama seorang pegawai perubatan dari Klinik Kesihatan AMBS berlepas ke kawasan gunung terbabit.

“Kakitangan PERHILITAN itu disahkan telah meninggal sebelum jenazah dibawa pulang dengan helikopter terbabit ke AMBS. Jenazah kemudiannya dibawa ke Bilik Forensik Hospital Dungun untuk siasatan lanjut,” katanya. BH

Anggota PERHILITAN meninggal atas gunung, disyaki keracunan makanan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Encik Sajat dedahkan hampir dirogol di Australia

Mahathir dan Muhyiddin kembali bergabung?

Berat badan tinggal 48kg, Yasin derita tiriod

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker