Bendera putih hanya propaganda Kerajaan Gagal

Bendera putih propaganda Kerajaan Gagal. Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor adalah pemimpin PAS terbaru yang memperlekehkan kempen #BenderaPutih (bendera putih), dan meminta penduduk negeri untuk meminta pertolongan melalui “saluran rasmi”.

Menurut laporan Utusan Malaysia, dia menyifatkan kempen itu sebagai “propaganda politik” terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“Saya sudah kata banyak kali ia (kempen #BenderaPutih) adalah propaganda politik yang mencerminkan persepsi kerajaaan gagal, sebenarnya kerajaan sedang menangani pandemik Covid-19 ini dengan baik,” katanya.

Dilancarkan beberapa hari yang lalu, kempen #BenderaPutih menyarankan pihak yang menghadapi masalah bekalan makanan mengibarkan bendera putih di depan kediaman sebagai tanda bahawa mereka memerlukan bantuan segera.

Pasar raya, stesen minyak, restoran, perniagaan, NGO dan parti politik sejak itu tampil membantu mereka yang telah menaikkan bendera tersebut.

Sementara itu, Sanusi meminta penduduk Kedah menghubungi Pusat Kawalan Operasi Bencana setempat (Pusat Kawalan Operasi Bencana atau PKOB) atau wakil tempatan untuk mendapatkan bantuan.

“Kita telah edarkan nombor telefon Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) setiap daerah dan nombor telefon pusat khidmat wakil rakyat untuk orang ramai hubungi.

“Sekarang ini kita ada kemudahan aplikasi media sosial seperti Facebook dan WhatsApp serta pesanan mesej, individu yang perlu bantuan boleh menghubungi PkOB untuk bantuan makanan tanpa mengibar bendera putih,” katanya.

Dia kemudian menegaskan hujahnya di laman Facebook dengan menambah bahawa pihaknya tetap membantu rakyat yang memerlukan tanpa perlu mengibar bendera putih.

Susulan itu, Sanusi mendapat kritikan susulah kenyataannya berhubung kempen itu.

Setakat pukul 10 malam ini, topik “MB Kedah” sohor di Twitter Malaysia dan telah disebut dalam 1,845 ciapan.

Ahli Parlimen pembangkang Teresa Kok adalah antara mereka yang mengkritik menteri besar Kedah itu.

“Menteri besar jenis apa ini?

“Mengibarkan bendera putih adalah tindakan menghantar mesej SOS! (kecemasan) Adakah dia tahu itu?” katanya melalui ciapan Twitter.

Sementara itu, Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempertikaikan dakwaan bahawa kempen itu adalah propaganda politik.

“Di Muar hari ni saya jumpa seorang ibu tunggal yang kibarkan bendera putih.

“Kerana PKP, berbulan anak-anak tak boleh balik.

“Dia orang susah. Nak survive sampai minggu depan pun susah sebab barang dapur dah habis dan duit tak ada. Ini bukan propaganda,” katanya, juga di Twitter.

Bendera putih propaganda Kerajaan Gagal


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Zarina Anjoulie nak saman pegawai polis wanita

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker