Petaling Street dipenuhi notis ‘untuk dijual’

Petaling Street dipenuhi notis ‘untuk dijual’

Notis ‘untuk dijual’ kini merata-rata di Petaling Street

Petaling Street, dulu sibuk dengan kehidupan, kini menjadi sunyi. Tiada lagi kemeriahan di kawasan itu selama lebih setahun berikutan pandemik dan perintah kawalan pergerakan (PKP).

Tinjauan FMT baru-baru ini mendapati lebih daripada 20 lot kedai di Chinatown Kuala Lumpur telah dijual atau disewa, hanya sebilangan kecil kedai dan restoran yang masih beroperasi.

Pengerusi Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil KL, Ang Say Tee berkata, beban kos lebihan memaksa 20% kedai di kawasan itu menutup operasi tahun lalu dan mereka terus tidak beroperasi hampir sepanjang tahun lepas.

Restoran dibenarkan beroperasi sepanjang perintah kawalan pergerakan (PKP), namun premis ini memilih untuk menyewakan lot kedainya.

Beliau memberitahu FMT lebih banyak kedai dijangka ditutup tahun ini, dan tidak akan terkejut jika 50% perniagaan Petaling Street akan ditutup sebelum tahun ini berakhir.

“Ia mengerikan, sangat mengerikan. Walaupun mereka buka, mereka tidak akan dapat menjalankan perniagaan. Walaupun restoran boleh dibuka sekarang, mereka masih tidak mendapat banyak pelanggan kerana tidak ada yang keluar.

“Bagaimana untuk bertahan? Gerai tidak berfungsi dengan baik, kedai tidak berfungsi dengan baik. Sebelum ini, Petaling Street mempunyai begitu banyak gerai yang menjual beg, pakaian, kasut dan makanan. Sekarang, mereka tidak dapat menjual apa-apa.

“Kami mempunyai kedai menjual manisan dan kek yang mengalami perniagaan yang teruk. Malah ada kedai yang berusia lebih dari 100 tahun tidak berniaga dengan baik,” katanya. FMT

Petaling Street dipenuhi notis ‘untuk dijual’


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU


Tiada internet, pelajar ikuti kelas ditemani buaya

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker