Kerajaan pertimbang kaedah AstraZeneca bagi dos pertama, Pfizer dos kedua

Kerajaan pertimbang kaedah AstraZeneca bagi dos pertama, Pfizer dos kedua

Kerajaan pertimbang kaedah AstraZeneca bagi dos pertama, Pfizer dos kedua

Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) sedang meneliti data mengenai suntikan vaksin AstraZeneca bersama vaksin Pfizer.

Menurut pengerusinya, Khairy Jamaluddin, kaedah “mix-and-match” boleh dilaksanakan untuk meningkatkan keberkesanan vaksin terhadap varian Covid-19.

Bercakap di sebuah webinar yang dihoskan oleh Oxford and Cambridge Society of Malaysia malam tadi, Khairy berkata pengarah Institut Penyelidikan Klinikal

(ICR) Dr P Kalairasu telah menyampaikan kertas kerja mengenai kaedah tersebut kepada JKJAV.

“Kita memiliki beberapa data ‘real-world’ yang kita terima dari Jerman mengenai vaksinasi heterologi menggunakan AstraZeneca bagi dos pertama dan Pfizer untuk dos kedua, yang telah terbukti meningkatkan peneutralan antibodi dan menjadi lebih efektif terhadap varian.

“Kita melihat ini dengan teliti. Dan Kita tidak mahu membuat keputusan cepat mengenai perkara ini sebelum mendapatkan lebih banyak data.

“Setelah kumpulan kerja teknikal jelas mengenai hal itu, mereka akan memberi nasihat kepada jawatankuasa yang saya ketuai dengan Menteri Kesehatan (Dr Adham Baba), dan kita akan melaksanakan vaksinasi heterologi , ”kata Khairy.

Kerajaan pertimbang kaedah AstraZeneca bagi dos pertama, Pfizer dos kedua

 

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi itu juga kelihatan optimis mengenai perkara tersebut.

“Ada kemungkinan kita akhirnya melakukan ini kerana banyak negara melakukan ini untuk meningkatkan peneutralan antibodi, untuk meningkatkan kesan atau keberkesanan.

“Dan juga ketika menghadapi masalah bekalan vaksin,dapat mencampuradukkan dan memastikan kesan vaksin masih ada,” jelasnya.

Awal bulan ini, data awal dari ujian oleh penyelidik Jerman mendapati peningkatan tindak balas imun setelah memberikan campuran vaksin AstraZeneca dan Pfizer kepada 26 orang.

Ujian serupa di Sepanyol membabitkan 600 orang juga mendapati bahawa campuran yang sama mencetuskan tindak balas imun yang kuat terhadap Covid-19.

AstraZeneca dan Pfizer adalah vaksin yang diberikan sebanayak dua kali. Kedua-dua vaksin ini diluluskan untuk digunakan di Malaysia.

Setakat ini, Malaysia tidak menggunakan kaedah mix-and-match.

Varian Beta B.1.351 yang berasal dari Afrika Selatan adalah varian Covid-19 yang paling banyak dikesan di Malaysia, dengan 123 kes dilaporkan pada 10 Jun.

Selain itu Malaysia juga mengesan kes varian Delta, Alpha, Eta dan Kappa.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah semalam berkata varian ini menyebabkan beberapa pesakit mengalami gejala serius dan ditempatkan di unit rawatan rapi (ICU).

ICU di beberapa buah hospital kini beroperasi di luar kemampuan.

Kerajaan pertimbang kaedah AstraZeneca bagi dos pertama, Pfizer dos kedua



Bangkang Teori Asimilasi, Hua Zong takut bayang-bayang sendiri: Prof Kok Seong

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker