Aung San Suu Kyi berdepan satu lagi tuduhan rasuah

Pemimpin yang digulingkan Aung San Suu Kyi berdepan satu lagi pertuduhan rasuah oleh tentera Myanmar, lapor Agensi Berita Anadolu memetik akhbar Global New Light of Myanmar pada Khamis.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah mendakwa Suu Kyi secara tidak sah menerima AS$600,000 dan emas daripada bekas ketua menteri Yangon.

Akhbar itu melaporkan Suu Kyi menggunakan pengaruhnya untuk menyewa tanah seluas 1.86 hektar dan bangunan di Bahan Township bagi membuka ibu pejabat Yayasan Daw Khin Kyi yang dipengerusikannya.

Suu Kyi dilaporkan didakwa di bawah Undang-Undang Anti-Rasuah seksyen 55, yang memperuntukkan hukuman penjara hingga 15 tahun jika disabitkan bersalah dan perbicaraan seterusnya dijadual pada 14 Jun.

Suu Kyi dan beberapa pemimpin lain ditahan pada 1 Februari ketika tentera merampas kuasa.

Sebelum ini, beliau berdepan beberapa pertuduhan lain antaranya memiliki walkie-talkie tanpa kebenaran, melanggar sekatan COVID-19 dan Akta Rahsia Rasmi.

Suu Kyi menafikan tuduhan itu dan menyifatkan ia bermotifkan politik.

Rampasan kuasa itu telah mencetuskan rusuhan selama berbulan-bulan dan bantahan awam, menyaksikan tentera menggunakan kekerasan sehingga meragut kira-kira 858 nyawa. – Bernama

 

Anwar masih rujuk kepada Mahathir

Aung San Suu Kyi berdepan satu lagi tuduhan rasuah


Baca Artikel Menarik :

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Panas!!! Siapa Penyanyi Remaja Gemar Berbogel Secara Terbuka Yang Didedahkan Oleh Netizen??

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker