Anwar kecam kerajaan tak kongsi data granular

Ketua pembangkang, Anwar Ibrahim hari ini mengkritik kerajaan kerana tidak berkongsi data granular mengenai pandemik Covid-19 yang menurutnya menghalang penyebaran maklumat yang dapat membantu orang membuat keputusan yang tepat.

Pada sidang media dalam talian hari ini, Anwar mengatakan bahawa orang ramai harus mengetahui maklumat terperinci mengenai kemasukan ke hospital, penggunaan ICU, kematian dan pendaftaran vaksin hingga ke peringkat daerah.

Dia mengatakan inisiatif baru yang dikenali sebagai “Pasca Covid”, yang merupakan dashboard (papan pemuka) dalam talian yang dikembangkan oleh Yayasan Harapan, berharap dapat merapatkan jurang maklumat, tetapi pihak berkuasa belum menjawab permintaan mereka untuk mendapatkan data granular.



Wan Muhammad Hasni Wan Sulaiman, ketua inisiatif Pasca Covid, memberitahu wartawan bahawa mereka sudah mempunyai data terperinci mengenai setiap lokasi di Malaysia berdasarkan maklumat yang dikumpulkan dari sumber-sumber di seluruh dunia, termasuk pengekodan geo (geo-coding).

“Ini kita dapat dari open data, big data. Kita dah minta kalau boleh data MySejahtera. Kenapa kita perlu data MySejahtera? Supaya boleh lengkapkan lagi data yang kita ada.

“Malangnya masih belum terjadi. Tapi harap insyaAllah terjadi dalam masa secepatnya,” katanya.

Hasni menekankan bahawa Pasca Covid memerlukan data granular secepat mungkin, antara lain, agar mereka dapat membuat unjuran kes.



Ramai Luah Kekecewaan..Tempahan Vaksin AstraZeneca Ditutup Selepas Sejam DiBuka,

Data pergerakan

Anwar dan Hasni mendakwa bahawa kerajaan gagal membuat jangkaan awal mengenai lonjakan kes positif minggu ini.



“Kita seharusnya dapat menjangkakan bahawa jumlah ini (kes baru) akan jadi seperti hari ini.

“Sekiranya kita mempunyai data maka, dengan apa sahaja pemodelan, kita dapat mengetahui angka itu hari ini. Lebih buruk lagi, sebagai saintis data, saya bahkan tidak pasti sama ada 6,000 dan 7,000 kes itu adalah nombor yang tepat,” kata Hasni.

Untuk rekod, Kementerian Kesihatan telah mengeluarkan unjuran jumlah kes dari semasa ke semasa. Ini termasuk kes yang diperhatikan dan diramalkan setiap hari berdasarkan model Susceptible-Exposed-Infectious-Removed (SEIR).

Ketika dimaklumkanmengenai perkara ini oleh seorang wartawan semasa sidang akhbar, Anwar mendakwa bahawa unjuran itu tidak berdasarkan data yang jelas mengenai mobiliti.



“Unjuran itu betul, tetapi berdasarkan pada apa yang dia tahu secara umum. Tidak berdasarkan data yang jelas mengenai pergerakan … berapa ratus ribu bergerak, dan bercampur antara satu sama lain.

“Sekiranya kita mengetahui angka-angka ini menurut daerah, negeri, itu akan berbeza.

“Dan kemudian, pemimpin negara juga harus melakukan unjuran mereka, bukan hanya oleh ketua pengarah kesihatan sahaja. Ia harus menjadi keputusan negara untuk meramalkan apa yang akan berlaku dalam dua, tiga minggu akan datang,” katanya.

Kalau Sudah Setahun Masih Belum Lulus ‘SRP’, Ini Beban Kepada Rakyat – Anwar



Sementara itu, Hasni mengatakan data R-naught yang diumumkan dari semasa ke semasa oleh Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah adalah baik, tetapi menurutnya serupa dengan melihat cermin pandang belakang kenderaan.

“Seolah-olah kita mempertimbangkan sesuatu yang sudah terjadi. Kita ingin tahu apa yang akan terjadi di masa depan.

“Dan saya telah memberitahu kepadanya bahawa kita dapat menggunakan data pergerakan untuk melihat apa yang boleh terjadi dua minggu ke depan,” katanya.



Namun, dia menekankan bahawa bukan niat mereka untuk membuktikan data siapa yang lebih tepat, melainkan untuk saling melengkapi.

“Apa yang ingin kami capai adalah saling memahami, sehingga masyarakat dapat melihat data dan memutuskan apa yang harus mereka lakukan.

“Sebagai contoh, ketika kita melihat ada peningkatan dalam pergerakan, kita akan tahu bahawa jumlah kes akan meningkat. Jadi apa yang kita sampaikan kepada orang ramai? Kita beritahu mereka untuk mengurangkan pergerakan mereka.

“Tetapi ini tidak dilakukan. Inilah yang saya maksudkan dengan jurang data, kerana maklumat itu tidak sampai kepada orang ramai,” katanya.

Berenang dengan ‘buaya’ – atlet imbau gangguan seksual jurulatih

Anwar kecam kerajaan tak kongsi data granular


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Kemalangan LRT: Pengerusi Prasarana Dikecam

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker