Nikah, demam, alasan 10,000 tak hadir janji temu vaksin di Kelantan

PETALING JAYA: Bernikah dan demam antara alasan diberikan 10,000 pendaftar vaksin Covid-19 di Kelantan yang tidak menghadiri janji temu menerima suntikan setakat semalam, kata Exco negeri, Izani Husin.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Kelantan itu berkata, ia amat mendukacitakan pelbagai pihak, terutama Jabatan Kesihatan Kelantan (JKNK) yang berusaha sedaya upaya menguruskan proses vaksinasi sebaik mungkin.

Katanya, tindakan itu turut mengakibatkan pembaziran dos vaksin.

“Pelbagai alasan yang mereka berikan seperti nak tukar tarikh, demam, nak bernikahlah, akhirnya Jabatan Kesihatan yang susah sebab dah atur elok, tetapi sampai masanya, mereka tidak hadir,” katanya dipetik Bernama di Kompleks Kota Darulnaim hari ini.

Oleh itu, beliau menggesa mereka yang sudah mendaftar untuk memberikan kerjasama kepada JKNK dengan menepati janji temu suntikan vaksin dan yang belum berdaftar supaya berbuat demikian melalui saluran sedia ada, termasuk aplikasi MySejahtera dalam usaha kerajaan mewujudkan kelompok imuniti.

[VIDEO PENUH] : LRT Laluan Kelana Jaya Kemalangan

“Saya harap lebih ramai penduduk mendaftar bagi program imunisasi ini kerana Insya-Allah, Kelantan akan menerima bekalan vaksin Sinovac dalam kuantiti yang banyak pada Jun ini,” katanya sambil mengingatkan pihak tidak bertanggungjawab supaya berhenti menyebarkan berita palsu berkaitan vaksin Covid-19.

Mengenai pematuhan SOP perintah kawalan pergerakan (PKP) di Kelantan, Izani berkata, ia masih di tahap rendah sehingga berlaku trend peningkatan kes harian Covid-19 yang mencecah tiga angka sejak kebelakangan ini.

“Kita semua gagal (patuh) SOP (bermula) daripada rakyat, peniaga, di masjid dan semua golongan. Itulah jadinya apabila kita semua tidak mendengar nasihat ulama, mufti dan pakar perubatan dalam hal ini.

“Jadi, saya meminta semua rakyat, terutama di Kelantan, patuh kepada SOP, termasuk menjadi ‘ejen kerajaan’ dengan bantu mengingatkan satu sama lain untuk ikut SOP dalam membendung penularan wabak ini.”

Semalam, Kelantan merekodkan sebanyak 626 kes harian baharu Covid-19 menjadikan kumulatif kes kepada 22,546 dengan kluster yang masih aktif sebanyak 56.

[VIDEO & FOTO] Penumpang Cedera, Tren LRT Dipercayai Brek Mengejut Di LRT Laluan Kelana Jaya

Nikah, demam, alasan 10,000 tak hadir janji temu vaksin di Kelantan


Baca Artikel Menarik

Layari Laman Facebook MYKMU NET


Status Nilai 3: Mufti saran PDRM siasat isu lebih penting

 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker