Kenali Hakim yang mengendalikan kes SRC.

Pada November tahun lalu, Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang merupakan lulusan Oxford dengan pengalaman ‘lebih’ dalam perbankan itu telah membuat mengarahkan Najib membela diri atas kesemua pertuduhan selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membukti satu kes prima facie terhadapnya.

Ketika itu, kata Mohd Nazlan dalam penghakimannya memutuskan Najib telah menggunakan kedudukan atau kuasanya bagi mendapatkan ganjaran dan menggunakan dana SRC yang beliau mempunyai kepentingan untuk kepentingan peribadi dan manfaat sendiri.

Mohd Nazlan juga didakwa tidak pernah menjadi hakim bagi kes-kes jenayah di mahkamah tinggi sebelum ini sebaliknya lebih kepada mahkamah komersil.

Hakim Mohd Nazlan juga ada mengendalikan kes rasuah Datuk Seri Tengku Adnan Mansor, juga kes kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE), kes rasuah Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad dan juga kes rasuah membabitkan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.



Pendakwaan kes SRC diketuai Timbalan Pendakwa Raya ad hoc, Datuk V. Sithambaram manakala Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah pula mengetuai pasukan pembelaan.

Perbicaraan SRC International telah bermula pada 3 April 2019 dengan pendakwaan memanggil 57 saksi sebelum menutup kesnya pada 27 Ogos tahun sama.

Pasukan pendakwaan juga telah mengemukakan lebih 750 eksibit termasuk dokumen bank berkaitan akaun bank Najib, dokumen transaksi tunai, minit mesyuarat dan perbualan menerusi Blackberry Messenger berhubung transaksi bekas perdana menteri itu.

Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan jika sabit kesalahan Najib berdepan dengan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda sehingga lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, atau mana yang lebih tinggi.



Bagi tuduhan pengubahan wang haram pula memperuntukkan hukuman penjara hingga 15 tahun.

Apapun, keputusan hari ini pastinya akan membawa impak serta sejarah bukan sahaja kepada Malaysia sebaliknya seluruh dunia. –MalaysiaGazette

Related Articles

2 Comments

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker