[VIDEO] “Adik Ini Kantoi Dengan Polis Main Dekat Tepi Sungai.” Pandai Diaorang Menjawab Balik

Bukan sehari dua tapi sudah lama anak-anak terkurung tidak dapat ke mana-mana sepanjang tempoh Perintah K.awalan Pergerakan (PKP) sampailah ia dilonggarkan ke Perintah K.awalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan kembali kepada PKP semula.

Meskipun ada sektor dibuka secara perlahan lahan dan ada beberapa aktlviti dibenarkan, kebanyakan ibu bapa masih kurang beranl membenarkan anak beriadah di luar kerana tidak mahu sebarang risiko.

Apatah lagi apabila Kementerian Keslhatan Malaysia (KKM) sering meng.ingatkan bahawa kanak-kanak tergolong dalam kel.ompok berisiko tinggi dijangkiti Covid 19 sekiranya terd.edah kepada rantalan penularan w.abak pandemlk itu.

Justeru, dalam tempoh yang panjang ini, dengan kehidupan baharu yang anak-anak terpaksa lalui, tidak dapat dibayangkan bagaimana keluh kesah jlwa mereka kerana sebelum ini mereka dapat bersama rakan dan bermain.

Kantoi Dengan Abang Polis

Seperti yang tular di media sosial hari ini, dilihat abang polis sedang menasihati dua kanak kanak yang sedang bermain di tepi sungai telah menarik perhatlan netizen.

Tahu Tak Sekarang Musim Apa??

Reaksi Orang Ramai

Budak 2org tu buat lawakk sungguh. Ckp pun pandai budak belah belah mana tu.

Bagus tuan ni.. macam ni la mnasihat sambil layan budak budak ni… Budak budak ni dia n.akal tapi bila kita naslhat dia akan dgar dan faham..terbaik.

Tang jawab keje sekolah siap dah tu tak tahan, Bagus budak ni takut pulak kan ngan polis pandai.

Paddu la hang adik…pandai cakap noh. apa-apa pun terbaik PDRM.

C0mel2 adik2 ini hehehe mana ibu bapa tidak larang mandi sungai kan bahaya.nanti tiba2 banjlr aduhal mambg kenapa lah mel.intang terus.

Bagus abg polis ni.. cara ayah mngajar anak moga abam polis ni dirahmati dn dipermudahkn sgala urusan beliau amin.

PKP: Hanya 2 wakil isi rumah dibenar keluar dapatkan bekalan keperluan

Terdahulu kerajaan  Hanya dua wakil isi rumah dibenarkan keluar bagi mendapatkan bekalan seperti makanan, penokok diet, ubat dan barangan keperluan asas lain, di negeri dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata mereka hanya dibenarkan keluar untuk mendapatkan bekalan itu dalam radius tidak melebihi 10 kilometer (km) dari kediaman masing-masing.

“Bagi khidmat penjagaan kesihatan, maksimum tiga orang dibenarkan, termasuk pesakit untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan atau perubatan (hospital atau klinik) dalam radius tidak melebihi 10km.

“Bagaimanapun, mereka dibenarkan ke lokasi paling hampir dengan kediaman jika perkhidmatan kesihatan atau perubatan itu tidak berada dalam radius 10km yang dibenarkan,” katanya pada sidang media di Kementerian Pertahanan, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, beliau berkata, pergerakan di dalam atau keluar masuk kawasan PKP bagi kes kecemasan seperti kematian, dibolehkan selepas mendapat kebenaran pihak polis.

Leave a Reply