Doktor kerja berbelas jam, wajar semak semula kadar ‘on-call’

Doktor kerja berbelas jam, wajar semak semula kadar ‘on-call’

Timbalan Menteri Kesihatan berkata beliau bersetuju semakan perlu dibuat terhadap kadar elaun RM9 sejam bagi doktor yang bertugas “on-call” pada hujung minggu.

Lukanisman berkata, semakan seperti itu diperlukan selain daripada gaji, imbuhan tetap dan pelbagai elaun memandangkan mereka bekerja untuk tempoh yang sangat lama.



Antara elaun diterima doktor adalah insentif perkhidmatan kritikal, bayaran insentif pakar, elaun pembedahan, dan elaun bertugas pegawai perubatan semasa waktu pejabat di klinik kesihatan dan jabatan kecemasan.

Lukanisman menjawab soalan Dr RA Lingeshwaran di Dewan Negara, yang menyoal sama ada kadar RM9 sejam dibayar kini akan dinaikkan tahun ini.

Lingeshwaran berkata, kadar itu kurang daripada bayaran pemandu Grab, malah kadar serendah itu menyebabkan doktor beralih ke sektor swasta seterusnya menyebabkan aliran keluar kepakaran.

Lukanisman berkata: “Berkenaan elaun yang bernilai RM9 ini, walaupun memang terdapat elaun lain tetapi tempoh masa bekerja mereka ini bukan sejam dua, tetapi memakan tempoh hampir berbelas-belas jam.”



Lukanisman turut berkongsi kisah seorang pesakit yang memintanya menyampaikan ucapan terima kasih kepada pegawai perubatan.

“Beliau memberitahu ‘Saya lihat pagi tadi saya jumpa doktor itu, esok pagi pun saya jumpa doktor sama juga. Macam tak tidur, macam zombie’,” katanya.

Lukanisman berkata, pihak kementerian serius mahu menyelesaikan isu berkenaan, dan akan mencadangkan perkara yang dibangkitkan dalam libat urus kepada Menteri Kesihatan Dzulkefly Ahmad yang baru dilantik.

Pada November, Persatuan Perubatan Malaysia mengkritik kementerian itu kerana menolak cadangan supaya menaikkan kadar elaun kepada RM25 sejam. FMT



Doktor kerja berbelas jam, wajar semak semula kadar ‘on-call’

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Senarai penuh kabinet baru 2023



Artis seksi akhiri zaman janda, bakal nikah kerabat Raja

Zara sindir genosid di Palestin?



Mayat bogel ditemui dengan banyak kesan lebam



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker