AS sekat produk Sime Darby kerana bimbang isu buruh paksa

 

Perlindungan Kastam dan Sempadan AS (CBP) mengenakan sekatan terhadap produk dari syarikat pengeluar minyak sawit Sime Darby Plantation Bhd kerana bimbang mengenai isu buruh paksa.

“Pengeluaran Withold Release Order (perintah sekatan) terhadap minyak sawit Sime Darby Plantation didasarkan pada maklumat yang secara munasabah menunjukkan kehadiran kesemua 11 petunjuk Organisasi Buruh Antarabangsa (ILO) tentang buruh paksa dalam proses pengeluaran Sime Darby Plantation,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dengan dikeluarkannya perintah itu, CBP mengatakan pegawainya di semua pelabuhan masuk AS akan menahan minyak sawit dan sebarang produk yang mengandungi minyak sawit yang dihasilkan oleh Sime Darby dan entiti berkaitan di Malaysia

Ketika dihubungi, seorang jurucakap Sime Darby mengatakan syarikat itu akan memberikan respons esok.

CBP sebelumnya telah mengenakan sekatan yang sama terhadap Top Glove Corp Bhd dan FGV Holdings Bhd awal tahun ini, juga kerana tuduhan buruh paksa.

Kedua-dua syarikat itu menafikan tuduhan itu, tetapi juga mengatakan mereka telah mengambil langkah untuk meningkatkan kesejahteraan pekerja mereka.

Untuk rekod, petunjuk buruh paksa ILO adalah: Penyalahgunaan kerentanan, penipuan, sekatan pergerakan, pengasingan, keganasan fizikal dan seksual, intimidasi dan ancaman, penyimpanan dokumen pengenalan diri, penahanan gaji, perhambaan hutang, keadaan kerja dan kehidupan yang buruk, dan kerja lebih masa yang berlebihan.

“Kehadiran satu indikator dalam situasi tertentu mungkin dalam beberapa kes menunjukkan adanya kerja paksa.

“Namun, dalam kes lain, anda mungkin perlu mencari beberapa petunjuk yang, secara bersama-sama, menunjukkan kes buruh paksa,” kata buku kecil ILO 2012 yang menjelaskan indikator tersebut.

Pada bulan Oktober, Menteri Sumber Manusia M Saravanan mengatakan “syarikat besar lain” akan menghadapi tindakan oleh CBP, dan Sime Darby secara terbuka menyatakan kebimbangannya akan menjadi sasaran sekatan itu.

Syarikat itu pada 2 Oktober berkata bahawa ia telah berusaha untuk berhubung dengan CBP mengenai tuduhan oleh NGO antipemerdagangan manusia Liberty Shared yang berpusat di Hong Kong.

NGO itu telah mengajukan petisyen kepada CBP mengenai tuduhan buruh paksa dan mengambil kanak-kanak sebagai pekerja, tetapi Sime Darby pada waktu itu telah mengatakan bahawa pihaknya telah menanggapi tuduhan tersebut dan sedang membuat rencana untuk mengatasi “pertindihan”.

“Walaupun kami berusaha untuk berunding dengan CBP, kami tidak memiliki kesempatan untuk memberikan penjelasan dan Sime Darby juga tidak memberikan perincian mengenai tuduhan oleh Liberty Shared,” katanya pada waktu itu.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker