Menteri Besar Perak: Antara Saarani dan Zambry atau Muka Baharu

 

Barisan Nasional Perak dijangka menamakan Datuk Seri Zambry bin Abdul Kadir sebagai calon Menteri Besar Perak menggantikan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang telah kalah dalam Undi Percaya di Dewan Undangan Negeri Perak pagi tadi.

Bekas Menteri Besar Perak tersebut dianggap calon terbaik BN kerana masih mempuyai pengaruh dalam kalangan ADUN BN, PAS, Bersatu dan Bebas yang sebelum ini membentuk Kerajaan Perikatan Negeri Perak. Beliau juga dikatakan mempunyai hubungan baik dengan Perdana Menteri dan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin.



Mohd Zambry yang sebelum ini menjadi Menteri Besar antara tahun 2010-2018 turut dijangka akan lebih mudah mendapat perkenan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah ibni Almarhum Sultan Azlan, berbanding calon lain.

Peja Tumbang di Dewan Undangan Negeri, Perak Bakal Dapat Menteri Besar Baharu

ADUN Pangkor tersebut hilang jawatan Menteri Besar Perak dalam Pilihan Raya Umum 2018 walaupun memimpin Barisan Nasional Perak menang 29 kerusi DUN.



Selain Zambry, BN mungkin menamakan Dato’ Haji Saarani bin Mohamad, Adun Kota Tampan sebagai calon kedua untuk pertimbangan Tuanku Sultan.

Saarani merupakan Pengerusi BN dan UMNO Perak dan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak (EXCO).

Kerajaan Perikatan Nasional mempunyai 32 Adun dengan UMNO merupakan parti terbesar sebanyak 25, diikuti PPBM (4), PAS (3). Selain itu kerajaan negeri Perak ini turut disokong oleh seorang Adun Gerakan dan tiga bebas menjadikan jumlah keseluruan 36 orang. Suara.TV

Keputusan usul undi percaya pada MB Perak, Penantian Yang Mendebarkan



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker