Tengku Razaleigh tidak akan sertai perbahasan belanjawan

Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, menentang keras rasuah politik dan tidak akan menyertai perbahasan mengenai Belanjawan 2021 pada 26 November ini.

Dalam surat kepada Speaker Dewan Rakyat, Azhar Azizan Harun, dia mengatakan kepada Speaker kerana telah membuat apa yang disifatkannya sebagai cadangan yang salah untuk berunding dengan menteri undang-undang tentang mengemukakan usul tidak percaya kepada perdana menteri.

“Untuk membincangkan belanjawan tanpa menetapkan legitimasi perdana menteri dan menterinya terlebih dahulu” adalah berkompromi dengan prinsip perlembagaan yang penting “, kata Razaleigh, yang biasa dikenal sebagai Ku Li.

Kompromi seperti itu akan membawa akibat yang serius terhadap penegakan Perlembagaan Persekutuan dan mengatakan itu adalah “kemungkinan penggunaan rasuah politik untuk mempertahankan kekuasaan”.

“Ini adalah pandangan saya bahawa” korupsi politik “dengan sendirinya dapat digambarkan sebagai duri dalam daging yang akan menghancurkan sistem demokrasi perlembagaan kita dari dalam. Pendapat umum adalah bahawa ‘rasuah politik’ dan wang merosakkan tanah negara dan sistem politik kita, ”kata Razaleigh.

Dia mengatakan bahawa dia tidak dapat ikut serta dalam perbahasan.

Tengku Razaleigh mengatakan cadangan Speaker untuk berunding dengan menteri undang-undang Takiyuddin Hassan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Untuk meminta usul itu mendapat persetujuan menteri undang-undang akan membatalkan tujuan Artikel 43 Perlembagaan Persekutuan, kata Razaleigh. Artikel itu meminta perdana menteri untuk mengundurkan diri dari kabinet jika dia tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti Dewan Rakyat, kecuali Yang di-Pertuan Agong telah bersetuju untuk membubarkan Parlimen.

Dia menunjukkan bahawa menteri juga menjadi subjek usul tidak percaya.

Razaleigh mengatakan bahawa tafsiran Speaker mengenai kuasa menteri undang-undang adalah tidak berperlembagaan dan akan membawa akibat yang serius terhadap peranan Dewan Rakyat, yang memiliki kewajiban untuk menegakkan perlembagaan, sebagaimana dinyatakan dalam sumpah yang diambil oleh anggota parlimen dan juga oleh pembicara.

Cadangan pembicara untuk berunding dengan menteri undang-undang telah menjadi prosedur bahawa urusan kerajaan lebih penting daripada hal-hal lain.

Razaleigh menulis surat kepada Azhar pada bulan September untuk meminta jaminan bahawa usul tidak percaya akan dibangkitkan pada pertemuan Dewan Rakyat akan datang.

Usul itu diajukan oleh mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad terhadap Muhyiddin Yassin, yang telah diambil alih setelah pengunduran diri Mahathir menyebabkan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan.

Azhar telah menjawab bahawa dia terikat dengan peraturan Dewan Rakyat. “Tolong berunding dengan Takiyuddin Hassan untuk memberi keutamaan kepada sesetengah usul peribadi,” kata Azhar.

Nota : Nampaknya Muhyiddin bakal menjadi PM paling pendek tempohnya dalam sejarah.

Tekanan usul undi tidak percaya

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker