Rekod Pele dipecahkan! Neymar kini penjaring terbanyak sepanjang zaman

BELEM, Brazil – Neymar mencipta sejarah baharu apabila kini muncul penjaring terbanyak sepanjang zaman Brazil dengan 78 gol, sekali gus memecahkan rekod lama milik legenda bola sepak negara itu, Pele.

Pele yang meninggal dunia pada Disember tahun lalu di usia 82 tahun, mengumpul 77 gol dalam 92 penampilannya bersama Brazil dari 1957 hingga 1971.

Rekod itu akhirnya lebur di tangan Neymar yang kini sudah meledak 79 gol buat Selecao sejak merekodkan jaringan antarabangsa pertamanya ketika menang 2-0 ke atas Amerika Syarikat pada Ogos 2010.



Kejayaan itu hadir selepas Neymar, 31, menjaringkan dua gol ketika menewaskan Bolivia 5-1 pada aksi pertama kelayakan Piala Dunia 2026 zon Amerika Selatan di Estadio Olimpico do Para pagi semalam.

Ia sekali gus menutup mulut para pengkritik yang mengecam tindakannya kerana memilih untuk meninggalkan Paris Saint-Germain (PSG) dan Eropah dan berhijrah ke Asia menyertai Al-Hilal di Arab Saudi.

Tiga lagi gol Brazil dalam perlawanan semalam diperoleh menerusi dua jaringan bintang Real Madrid, Rodrygo Goes dan satu daripada pemain sayap Barcelona, Raphinha.

Pengendali sementara Brazil, Fernandi Diniz berbangga dengan aksi keseluruhan ditampilkan anak-anak buahnya terutama Neymar yang dikritik hebat gara-gara namanya disenaraikan dalam kesebelasan utama perlawanan itu.



Bukan sahaja peminat, malah ketua jurulatih Al-Hilal turut tidak berpuas hati dengan keputusan Diniz menyenaraikan Neymar walaupun menyedari bintangnya itu belum pulih 100 peratus daripada kecederaan. – AGENSI

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Kakak wanita disondol anak pasangan pelakon beri respon

Marissa ‘kejar’ sehingga Aslam tak daya melawan , dakwa bekas isteri



Marissa pernah bersumpah tak akan menyondol lagi – Misya

Mencarut sebelum meninggal dunia



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker