Cabul peserta Unduk Ngadau, ahli politik diarah bela diri

Cabul peserta Unduk Ngadau, ahli politik diarah bela diri

Mahkamah Majistret Kota Kinabalu memerintahkan seorang ahli politik Sabah berusia 53 tahun membela diri atas empat pertuduhan mencabul seorang peserta Unduk Ngadau Pesta Kaamatan.

Unduk Ngadau adalah pertandingan ratu cantik sempena Pesta Kaamatan yang diadakan setiap tahun di Sabah.



Menurut Borneo Post, Majistret Stephanie Sherron Abbie membuat perintah itu semalam selepas memutuskan bahawa pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Phillip Among @ Daniel Dell Fidelis.

Perbicaraan ditetapkan pada 19, 22 dan 23 Feb tahun depan.

Philip didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun, denda dan sebat atau mana-mana dua daripada tiga hukuman itu.

Pada 31 Oktober lalu, satu lagi mahkamah majistret memerintahkan Philip membela diri berhubung insiden berasingan yang dia didakwa mencabul seorang wanita di ruang tamu sebuah premis di Hotel Asia City pada 11 malam, 17 April tahun ini.



Bagi peserta Unduk Ngadau pula, dia didakwa mencabulnya di empat lokasi berbeza di sekitar Kota Kinabalu – di sebuah studio di Hotel Asia City, di dalam kereta, di tangga di sebelah studio foto dan di pejabat perniagaan Metro Town. pusat – masing-masing pada pukul 3.30 petang, 9.45 malam, 2 petang dan 10 malam pada 19 Mei.

Laporan Borneo Post, menyebut Phillip adalah ketua teknikal pertandingan Unduk Ngadau peringkat negeri dan mangsa adalah salah seorang peserta.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan bahawa penyelaras kawasan parlimen Putatan Parti Solidariti Tanah Airku Rakyat Sabah (Star) telah digantung tugasnya daripada parti itu berhubung perkara ini.

Setiausaha Agung Star Guan Dee Koh Hoi berkata pada masa itu bahawa Philip memaklumkan pihaknya juga sedang disiasat kerana didakwa menyerang pengawal keselamatan Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah. Mk



Cabul peserta Unduk Ngadau, ahli politik diarah bela diri

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Senarai penuh kabinet baru 2023



Artis seksi akhiri zaman janda, bakal nikah kerabat Raja

Zara sindir genosid di Palestin?



Mayat bogel ditemui dengan banyak kesan lebam



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker