No way ! Wakil Pas tidak akan dilantik dalam kerajaan Sabah – Jeffrey Kitingan

Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Dr Jeffrey Kitingan menolak cadangan agar wakil Pas dilantik ke DUN Sabah dan menduduki jawatan di Kementerian Undang-undang dan Hal Ehwal Anak Negeri.

Dia mengatakan bahawa cadangan itu dibuat untuk mewujudkan ketidakharmonian dan kebencian di negeri ini.”Saya pernah mendengar khabar angin dan berita palsu ini. Orang-orang ini tidak bertanggungjawab untuk menimbulkan kebimbangan, dengan mengatakan (seorang wakil Pas) akan dilantik sebagai kementerian undang-undang dan hal ehwal orang asli.

Tidak ada perkara seperti itu.”Saya tahu, kerana orang yang akan dilantik, adalah orang lain. Orang yang akan dilantik untuk menjaga hal ehwal orang asli juga orang lain … Oleh itu, jangan risau,” katanya.

Jeffrey, yang bertanggungjawab dalam portfolio Pertanian dan Perikanan, bercakap kepada wartawan setelah hadir pada hari pertamanya sebagai Menteri di Wisma Pertanian di sini, hari ini.



Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Tan Sri Annuar Musa telah menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat Sabah dalam tweet baru-baru ini, di mana dia mencadangkan agar wakil Pas berada di antara enam orang yang dilantik menjadi Kabinet negeri.

Ini mendorong netizen membuat petisyen dalam talian untuk membantah cadangan tersebut. Petisyen itu menyatakan bahawa orang Sabah tidak memilih atau menyokong Pas.

Mereka berkata bahawa langkah seperti itu juga melanggar mandat yang diberikan oleh rakyat untuk menyokong Gabungan Rakyat Sabah, yang mana Pas bukan merupakan sebahagiannya.

Petisyen itu juga menyatakan bahawa rakyat negeri ini mempunyai hak untuk memilih pemimpin yang dilantik di antara parti-parti tempatan, sambil menambah bahawa ideologi Pas bertentangan dengan cara hidup orang Sabah.



Dalam tweetnya, Annuar juga membuat spekulasi bahawa dua wakil rakyat yang dilantik boleh datang dari Umno, sementara tiga yang lain dari Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Solidariti Tanah Airku (STAR).

Mengenai hal ini, Jeffrey, yang merupakan presiden STAR, mengatakan bahawa cadangan itu hanya pandangan Annuar.

Artikel diterjemah dari NST.

Jeffrey Kitingan akui PN sokong calon bebas



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker