Pemimpin DAP bidas Syed Saddiq hentam pemimpin PH gesa Dr M berundur

P Ramasamy DAP hari ini membidas Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Abdul Rahman kerana “menamakan dan memalukan” beberapa pemimpin Pakatan Harapan yang menggesa peralihan kuasa perdana menteri.

Ramasamy berkata wakil PH hanya meminta Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad memberikan tarikh yang tepat untuk menjawab persoalan yang dibangkitkan mengenai peralihan kuasa kepada presiden PKR, Anwar Ibrahim.

Terdahulu, Syed Saddiq menghentam mereka yang “tidak habis-habis” menggesa Dr Mahathir berundur dengan menamakan Ramasamy dan 8 yang lain dari DAP dan PKR.

Ramasamy memberitahu Syed Saddiq bahawa tiada pemimpin seorang pun PH memaksa Mahathir meletak jawatan, malah negarawan veteran itu tidak keberatan jika rakan-rakan pemimpin meminta tarikh yang tepat untuk peralihan itu.

“Rakyat Malaysia yang mahukan perubahan menyokong Mahathir. Perubahan rejim yang penting pada 2018 tidak mungkin berlaku tanpa pergerakan reformasi yang dinyalakan oleh Anwar.

“Tanpa PKR dan DAP menyertai pasukan, tidak ada cara BN boleh ditumbangkan secara politik. Tetapi selepas kalah dalam 5 pilihan raya kecil, terdapat keperluan untuk menyelesaikan isu peralihan.

“Untuk pemimpin PH yang bertanya tentang tarikh peralihan kini tidak menyebabkan ketidakstabilan atau malah menjejaskan Mahathir dalam menjalankan tugasnya sebagai PM.

“Jika Mahathir mahu menyerahkan jawatan perdana menteri selepas Sidang Kemuncak Ekonomi Asia Pasifik pada November, tarikhnya perlu ditetapkan,” kata timbalan ketua menteri II Pulau Pinang itu.

Ramasamy mengingatkan Syed Saddiq bahawa konsensus PH sebelum pilihan raya 2018 adalah Mahathir menjadi perdana menteri sementara selama “kira-kira 2 tahun” sebelum menyerahkan kuasa kepada Anwar.

Beliau berkata serangan Syed Saddiq terhadap pemimpin PH iaitu daripada seorang “ahli politik baru” adalah dijangka. Beliau mengingatkan menteri muda itu menghormati hak untuk menentang jika beliau percaya kepada demokrasi.

“Saya rasa Saddiq keterlaluan sebagai pendatang baru untuk memahami dan menghargai dinamika politik era reformasi, apalagi memahami konteks di mana Mahathir dijadikan perdana menteri sementara.

“Syed Saddiq sepatutnya menutup jurangnya daripada mempersoalkan hak demokratik PKR dan pemimpin DAP untuk meminta PM menghormati perjanjian peralihan.

“Bagaimanapun, siapa dia untuk beritahu saya tentang apa yang boleh dan yang tidak boleh saya katakan?”

FMT

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker