Penarikan mengejut subsidi RON 95 akan undang tindak balas negatif – Ong

Penarikan mengejut subsidi RON 95 akan undang tindak balas negatif – Ong

Bekas timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri, Ong Kian Ming mempersoalkan kenyataan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli bahawa kerajaan akan menggunakan strategi sama untuk tidak memberi notis awal kepada orang ramai mengenai sebarang keputusan untuk menghapuskan subsidi petrol RON95 seperti yang dilakukan untuk diesel.

Katanya, keputusan untuk tidak mendedahkan tarikh subsidi itu akan ditarik seperti pengumuman tentang program rasionalisasi subsidi diesel berkemungkinan tidak akan diterima baik dan mengundang tindak balas negatif.



“Pertama, rasionalisasi subsidi diesel pada Jun lalu bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana ia telah pun diumumkan oleh Perdana Menteri (Anwar Ibrahim) dalam bajet 2023.

“Kedua, walaupun MOF telah menyediakan alasan untuk rasionalisasi subsidi diesel dalam pengumuman program Budi untuk kumpulan yang disasarkan bantuan subsidi diesel, cara mendadak kenaikan harga diesel diumumkan tidak diterima dengan baik oleh kumpulan yang terjejas.

“Ini termasuk ada yang layak mendapat bantuan disasarkan tetapi masih belum membuat permohonan atau tidak tahu mereka boleh memohon terutama dalam sektor logistik.

“Memandangkan tindak balas terhadap cara rasionalisasi subsidi diesel dijalankan, jangkaan tindak balas orang ramai terhadap dasar rasionalisasi subsidi petrol mengejutkan akan menjadi lebih besar,” kata Ong, yang adalah timbalan menteri dari 2018 hingga 2020.



Dia merujuk contoh mengenai persoalan berterusan mengenai mengapa pangkalan data Padu tidak digunakan untuk program subsidi diesel yang disasarkan.

“Sehingga kini, kami tidak mempunyai sebarang pengumuman umum tentang bagaimana pangkalan data Padu akan digunakan untuk program subsidi petrol yang disasarkan.

“Mengambil kira perkara ini, tidak hairanlah komen khusus Rafizi mengenai program rasionalisasi subsidi petrol yang mengejutkan, jika dilaksanakan tahun ini, tidak akan mendapat respons positif daripada ramai pihak,” tambahnya.

Pada masa ini, Mekanisme Harga Automatik mingguan untuk produk petroleum ditetapkan pada RM2.05 seliter untuk RON95, RM3.47 seliter untuk RON97 dan RM3.35 seliter untuk diesel di Semenanjung Malaysia.



Disel bersubsidi di Sabah dan Sarawak kekal pada RM2.15 seliter.

Penarikan mengejut subsidi RON 95 akan undang tindak balas negatif – Ong

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Nora Danish enggan dedah penyakit Nedim

Fazura, Fattah bermasalah, dakwa netizen



Kenapa produk Neelofa ni, siap berair?

Nora Danish tutup aurat sebab jaga bekas suami



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker