Tindakan AirAsia buang pekerja ikut gaji tinggi tak wajar – mahkamah

Tindakan AirAsia buang pekerja ikut gaji tinggi tak wajar – mahkamah

Mahkamah Perusahaan memutuskan keputusan AirAsia Bhd memberhentikan dua jurutera pesawat semasa pandemik Covid-19 adalah ‘tidak wajar’ dan ‘tidak adil’ kerana ia dibuat berdasarkan gaji mereka yang tinggi.

Pengerusi mahkamah, Andersen Ong, berkata walaupun syarikat penerbangan itu mengalami ‘kesulitan kewangan’ semasa pandemik Covid-19, ia telah ‘mengguna pakai prinsip yang salah’ apabila mengurangkan lebihan jurutera pesawat berlesen yang bekerja.



Beliau juga berkata syarikat penerbangan itu gagal mengemukakan kes kerana keluar daripada prinsip ‘terakhir masuk, keluar dahulu’ apabila memberhentikan pihak yang menuntut Faisal Sulaiman dan Izwan Nezar.

“Keputusan syarikat untuk menyasarkan (pihak yang menuntut) pemberhentian berdasarkan (mereka) gaji yang lebih tinggi berbanding rakan sekerja (mereka yang memegang lesen yang sama) tidak mempunyai niat baik,” katanya dalam pemberian dua anugerah berasingan pada 23 Mei dan dilihat FMT.

Ong menganugerahkan Faisal dan Izwan, yang masing-masing berkhidmat dengan syarikat penerbangan itu selama 16 tahun, jumlah agregat RM788,670 sebagai faedah penamatan dan pampasan sebagai ganti pengembalian semula.

Faisal, yang gaji terakhirnya ialah RM15,048.00, dianugerahkan RM403,286.40.



Dia diberi faedah penamatan 24 bulan berjumlah RM361,152, tetapi menyaksikan jumlah itu dikurangkan sebanyak 55% kepada RM162,518.40 disebabkan pendapatan selepas pemecatan.

Beliau juga menerima RM240,768.00 sebagai pampasan sebagai ganti pengembalian semula, dikira pada kadar sebulan gaji bagi setiap tahun perkhidmatan.

Sementara itu, Izwan, yang bergaji RM14,380 sebulan, dianugerahkan RM385,384.00, terdiri daripada gaji kebelakang RM155,304.00, selepas potongan yang sama untuk pendapatan selepas pemecatan. Dia juga dianugerahkan RM230,080 sebagai pampasan sebagai ganti pengembalian semula.

Mahkamah bagaimanapun mengurangkan jumlah yang perlu dibayar kepada Faisal dan Izwan masing-masing sebanyak RM57,444.00 dan RM55,440.00, dengan mengambil kira bayaran pampasan yang diterima apabila perkhidmatan mereka ditamatkan.



AirAsia telah memberitahu mahkamah bahawa pandemik Covid-19 telah memaksanya untuk menghentikan operasi dan menghentikan 96% daripada pesawatnya selain melaksanakan beberapa langkah pengekalan kos, termasuk saiz tenaga kerja yang betul, pemotongan gaji pengarah, pengurusan dan kakitangannya.

Ia berkata pihak yang menuntut telah diberhentikan pada 7 Jun 2020, selepas semua langkah lain yang diambil. FMT

Tindakan AirAsia buang pekerja ikut gaji tinggi tak wajar – mahkamah

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Tinggalkan solat Jumaat kerana bermusafir, ini hukumnya

Ruhainies baru balik umrah kan, kenapa seksi sangat? (Video)



Boikot Starbucks, Berjaya Food rugi RM 33.16 juta suku ketiga

Isteri menjadi dosa jika lakukan 2 ibadah ini



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker