Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan

Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan

Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan

Media sosial Malaysia telah dibanjiri dengan komen serta penentangan selepas Vincent Tan merayu untuk ditamatkan boikot terhadap Starbucks di negara ini.



Pelanggan di Malaysia mula memboikot Starbucks di tengah-tengah tuduhan bahawa syarikat multinasional yang beribu pejabat di Seattle itu menyokong serangan Israel di Gaza, yang telah membunuh lebih 30,500 orang, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak. Israel melancarkan pengeboman selama hampir lima bulan ke atas Gaza.

Tan, yang mempunyai nilai bersih lebih daripada AS$695 juta menjadikannya orang ke-28 terkaya di negara ini, menurut Forbes, menyeru rakyat Malaysia untuk berhenti memboikot Starbucks Malaysia, yang menurutnya dimiliki dan dikendalikan sepenuhnya oleh tempatan – menekankan bahawa lebih daripada 80 setiap peratus pekerjanya beragama Islam.

“Semuanya milik rakyat Malaysia, ia dikendalikan oleh rakyat Malaysia. Ia hanya francais, ia bukan milik orang Amerika,” katanya. Tetapi rayuan itu nampaknya gagal di media sosial kerana ramai netizen berpendapat sebaliknya.

“Tiba-tiba hartawan ultra kaya itu bersuara untuk meraih simpati daripada rakyat. Mungkin dia baru sedar sumber kekayaannya datang dari rakyat,” kata Wak Solihin di Facebook.



Seorang lagi pengguna Facebook bernama Diana berkata bahawa dia terkejut mendengar jutawan itu – yang jarang membuat komen umum – membangkitkan kebimbangan mengenai pekerjaan rata-rata rakyat Malaysia. “Salah seorang lelaki terkaya yang tidak pernah mengambil berat tentang rakyat Malaysia, tiba-tiba bercakap bagi pihak kami,” katanya.

Yang lain berkata pencelahan Tan dalam isu boikot itu memberi peringatan kepada golongan kaya dan istimewa negara bahawa rakyat biasa masih mengekalkan beberapa kuasa.

“Mereka juga takut dengan kuasa boikot rakyat Malaysia. Dengan kuasa rakyat, kerajaan pun boleh tumbang,” kata Shahrom Siddiq.

Pada 21 Februari, Berjaya Food melaporkan penurunan hasil sebanyak 38 peratus tahun ke tahun – jatuh kepada 182.55 juta ringgit (AS$38.6 juta) pada suku Oktober-Disember, berbanding 295.32 juta ringgit dalam tempoh yang sama pada 2022.



Di samping itu Starbucks, McDonald’s Malaysia juga berdepan dengan kesan boikot.

Walaupun Tan berkata beliau menjangkakan syarikat itu akan pulih, firma penyelidikan telah menyiarkan nota nasihat kepada pelabur yang memberi amaran bahawa boikot itu boleh bertahan lebih lama daripada jangkaan awal tanpa penyelesaian jangka pendek kepada konflik itu.

Di tengah-tengah ketegangan itu, ramai di media sosial menggesa Tan untuk membatalkan perniagaan Starbucksnya sama sekali dan memulakan jenama kopinya sendiri – bebas daripada mana-mana persatuan dengan geopolitik yang lebih luas. “Anda tahu mengapa orang ramai memboikot Starbucks, walaupun hanya terdapat hubungan minimum dengan syarikat induk,” kata pengguna Instagram Tobias Isaac de Jong.

“Mengapa anda tidak boleh memulakan rangkaian kopi yang dimiliki secara eksklusif oleh Berjaya yang tidak bergabung dengan rejim tertentu itu? Saya rasa ramai rakyat Malaysia akan meyokongnya.”



Kos kopi yang tinggi di rangkaian Amerika adalah satu lagi titik pertikaian, dengan pengguna Facebook Shen Yee Liang berkata harga di Starbucks adalah dua kali ganda daripada kafe tempatan. “Kami menjimatkan banyak wang dan pada masa yang sama, kami akan membantu perniagaan kecil untuk berkembang, membayar bil mereka dan mencari rezeki.
Menang-menang. Bukankah cara ini lebih baik?”

Rayuan jangan boikot Starbucks, netizen ‘sekolahkan’ Vincent Tan

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET



Sebelum jadi Datin tak seksi sangat

‘Saya bukan geng plastik hitam’



Azhar Sulaiman tidak tolak jika dijodohkan dengan ahli kumpulan The Gadys

Rumah Influencer dirompak, RM3 juta tunai dan jongkong emas dilarikan

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker