MCA akan terus ‘berkubur’ jika keluar dari BN

MCA perlu kekal bersama Barisan Nasional (BN) kerana tidak mempunyai masa bermula dari bawah jika ingin bergerak secara solo pada PRU16, kata penganalisis politik.

Pemerhati berpendapat MCA yang hanya mempunyai dua kerusi Parlimen (Ayer Hitam dan Tanjung Piai) serta sebilangan kecil Adun tidak mempunyai kekuatan untuk bersendirian, malah dibimbangi mengalami nasib lebih buruk.

Azmi Hassan daripada Akademi Nusantara berpendapat dalam keadaan sekarang MCA dilihat tidak selesa berada dalam BN kerana kerjasama Umno dan DAP di bawah kerajaan perpaduan.



“Duduk dalam BN namun tidak diambil endah, (tetapi) kalau keluar pun akan jadi lebih teruk lagi kerana akan gagal meraih simpati pengundi bukan Melayu dalam tahap ini.

“MCA perlu bekerja keras bukan di luar lingkungan tetapi kekal dalam BN,” katanya kepada FMT sambil mengingatkan kemenangan parti itu pada PRU14 dan PRU15 kerana sokongan ahli Umno.

Bulan lalu, Presiden MCA Wee Ka Siong berkata parti itu sedia bergerak solo jika mana-mana parti dalam BN memutuskan secara rasmi menjalin hubungan baharu dan meninggalkan sekutu sedia ada.

Beliau berkata, partinya bersedia untuk “bebas” walaupun ini bermakna perlu bermula daripada bawah.



Sementara itu, Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura pula berpendapat MCA perlu memenangi beberapa kerusi lagi sebelum mengeluarkan kenyataan “sedia melakar hala tujunya sendiri”.

“Boleh dikatakan hampir sifar,” katanya mengulas peratus survival politik MCA jika parti itu mahu bergerak solo.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wanita jerit ‘Allahu Akbar’ di dalam kereta api ditembak mati polis di Paris

‘Non muslim reading Quran’ trending di TikTok (Video)



Tidak peka nasib Palestin, Fasha Sanda kena cop ‘bodoh’

Mat Coffee kini dibuka, lupakan Starbuck



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker