Amerika hantar kapal perang lebih dekat ke Israel

Amerika hantar kapal perang lebih dekat ke Israel

Presiden Joe Biden pada Ahad mengarahkan kapal dan pesawat perang Amerika Syarikat (AS) untuk bergerak lebih dekat ke Israel sebagai tanda sokongan, sambil menghantar bantuan ketenteraan baharu selepas serangan oleh kumpulan Hamas.

Pentagon berkata, ia menghantar kapal pengangkut pesawat USS Gerald R Ford dan kapal perang yang mengiringinya ke timur Mediterranean, sambil meningkatkan skuadron pesawat pejuang di rantau itu.



Komando Pusat AS mengesahkan pada petang Ahad bahawa kapal dan pesawat mula bergerak ke lokasi baharu itu.

Rumah Putih, yang mengatakan bahawa “beberapa” rakyat Amerika terbunuh dalam krisis itu, pantas untuk mengesahkan sokongan kepada Israel yang berdepan serangan mengejut dari Semenanjung Gaza, pada Sabtu.

AS menyatakan sokongan ‘utuh’ dan memberi amaran kepada pihak lain supaya tidak masuk campur dalam konflik itu.

Biden pada Ahad bercakap dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dan “menyampaikan bahawa bantuan tambahan untuk Angkatan Pertahanan Israel kini dalam perjalanan ke Israel dengan lebih banyak lagi untuk diikuti dalam beberapa hari akan datang,” kata Rumah Putih.



“Pemimpin-pemimpin itu juga membincangkan usaha berterusan untuk memastikan tiada musuh Israel percaya mereka boleh atau patut mencari kelebihan daripada situasi semasa,” katanya dalam satu kenyataan.

Presiden AS itu selanjutnya berkata “memberi sokongan penuh kepada kerajaan dan rakyat Israel dalam menghadapi serangan yang belum pernah terjadi sebelumnya dan mengerikan oleh Hamas.”

Hamas kemudiannya menuduh Amerika Syarikat, pembekal utama senjata kepada Israel, sebagai “penyertaan sebenar dalam pencerobohan terhadap rakyat kita” dengan memindahkan kapal pengangkut pesawat itu.

Peningkatan terburuk krisis Palestin-Israel dalam beberapa dekad meragut lebih 700 nyawa di pihak Israel, menurut tentera, manakala pegawai Gaza melaporkan sekurang-kurangnya 400 kematian dalam serangan udara Israel.



Netanyahu mengerahkan puluhan ribu tenteranya untuk memerangi pasukan Hamas yang menahan dan menyediakan kemungkinan serangan darat Gaza.

Selain kapal induk USS Gerald R Ford, AS turut menggerakkan kapal penjelajah peluru berpandu dan empat kapal pemusnah peluru berpandu. HM

Amerika hantar kapal perang lebih dekat ke Israel

Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Ziela Jalil kena sabotaj?

PA Ebit dah bersama Caprice, makin panas



Berdosa ke jadi janda, soal Fauziah

Hidung aktres wanita rosak ditipu ‘beautician’ menyamar doktor



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker