Sanusi buka rahsia PAS Kedah dengan Mukhriz

Sanusi Nor mendakwa beliau menawarkan sokongan PAS kepada menteri besar Kedah ketika itu Mukhriz Mahathir selepas kerajaan Pakatan Harapan tumbang pada 2020.

Bercakap dalam podcast “Keluar Sekejap”, Sanusi yang dilantik sebagai menteri besar pada Mei 2020 berkata, beliau tiada hasrat mengambil alih jawatan itu daripada Mukhriz.

“(Selepas PRU14) Yang menang dalam kalangan Adun, saya ada pengalaman sikit dalam pentadbiran kerajaan, jadi saya dilantik ketua pembangkang.



“Ramai tak tahu, saya pergi ‘offer’ Mukhriz. Saya bukan nak jatuhkan dia pun. Saya kata Datuk Seri, saya bawa mandat PAS. Datuk Seri beri sokongan pada Muhyiddin Yassin (sebagai perdana menteri), 15 kerusi PAS ni sokong Datuk Seri kekal menteri besar,” katanya.

Bagaimanapun, pengarah pilihan raya PAS itu berkata Mukhriz tidak memberi sebarang jawapan kepadanya.

“Nampak macam beliau (Mukhriz) tidak bersetuju dengan cadangan itu,” katanya.

Sanusi berkata, beliau tidak pernah terfikir menjadi menteri besar selepas dipilih sebagai Adun Jeneri buat kali pertama pada 2018.



Katanya, beliau berkawan dengan ramai orang ketika menjadi setiausaha politik kepada menteri besar Kedah ke-10, Azizan Abdul Razak yang memegang jawatan itu dari 2008 hingga 2013.

“Mungkin PAS beranggapan saya mempunyai pengalaman. Saya berkawan dengan ramai orang ketika menjadi setiausaha politik…daripada pemandu, tukang sapu hingga kepada menteri besar saya jaga.

“Mungkin itu penilaian yang dibuat PAS. Saya tidak pernah bermimpi, terlintas dalam fikiran pun tidak (untuk menjadi menteri besar),” katanya.

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

‘Barang’ nampak terjojol, Putera Muhammad minta maaf



Sophia AlBarakbah berang, nama dipetik goda suami orang lagi

Bapa jumpa semula anak diculik selepas cari selama 22 tahun



Yasmin Hani posing pakai swimming suit, netizen tegur patut bersyukur pada Allah

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker