Resepi Sambal Belacan Ikan Bilis Petai Super Sedap

Resepi Sambal Belacan Ikan Bilis Petai Super Sedap

Jom masak Sambal Belacan Ikan Bilis Petai. Lauk ini kalau dah sejuk pun tetap sedap dan boleh bertambah nasi dibuatnya tau.

Buat penggemar petai, memang pantang nampak ulam ini memang berselera sangat nak makan. Walaupun menu ini ringkas, hidangan lauk kampung ini memang ramai peminatnya.



Bahan utama menu ini adalah sambal belacan yang dibakar, ikan bilis, petai serta tempe.

Resepi ini telah dikongsikan sendiri oleh Amie’s Little Kitchen. Jom kita tengok cara-caranya.

Bahan-bahan:

1 cawan sambal belacan
1 cawan ikan bilis goreng
1 cawan hirisan tempe goreng
1 cawan petai goreng
5 biji bawang merah – hiris
1 labu bawang besar – hiris
4 sudu besar minyak
Garam
Gula



Cara-cara memasak:

1. Panaskan minyak, dan goreng bawang merah serta bawang besar sehingga kekuningan.
2. Masukkan sambal belacan, dan tumis seketika.
3. Masukkan serentak ikan bilis goreng, tempe goreng dan petai goreng.
4. Kacau beberapa kali dan perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan jika perlu.
5. Padamkan api dapur.
Siap untuk dihidang! Makan dengan nasi putih panas-panas boleh terangkat dibuatnya! Resipi ini boleh dibuat banyak.

Simpan dalam bekas dan masukkan dalam peti. Tahan lama dan bila nak makan boleh je nak panaskan sambal tu. Bau sambal ni memang buat tak sabar nak makan tau!
Selamat mencuba!

Resepi Sambal Belacan Ikan Bilis Petai Super Sedap



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Donald Trump bakal ditangkap esok



Mahathir tuduh kerajaan Anwar diktator

Saingan naib presiden Umno, hanya beza 6,000 undi



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker