Datuk M. Daud Kilau meninggal dunia

Penyanyi mendapat julukan Raja Gelek Malaysia, M Daud Kilau meninggal dunia pada jam 4.40 petang tadi di Hospital Teluk Intan, Perak.

Allahyarham meninggal dunia pada usia 85 tahun.

Berita dukacita itu disampaikan anaknya, Ahmad Zaini M Daud melalui kiriman pesanan ringkas aplikasi WhatsApp kepada media.



Ahmad Zaini, 52, memaklumkan kesihatan bapanya merudum sejak dimasukkan ke hospital minggu lalu.

Allahyarham sebelum ini dilaporkan berada dalam keadaan kritikal dan pernah beberapa kali dimasukkan ke hospital selepas mengalami sesak nafas.

Penghibur itu juga berada dalam pemantauan rapi doktor serta terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan.

M Daud yang berdepan masalah kesihatan sejak enam tahun lalu pernah menjalani prosedur pembedahan angioplasty di Institut Jantung Negara (IJN) Kuala Lumpur.



Penyanyi lagu Cek Mek Molek itu sebelum ini pernah menyuarakan keinginan untuk kembali menghiburkan peminat namun terpaksa melupakan hasratnya berikutan keadaan kesihatannya.

Kali terakhir M Daud atau nama sebenarnya Muhammad Daud Kilau beraksi di pentas sekitar tujuh tahun lalu dan selepas itu dia tidak aktif walaupun masih menerima undangan.

Anak kelahiran Bagan Datuk itu mula menceburi bidang seni selepas dia menjuarai Bintang Radio di Singapura pada 1968 menerusi lagu Musalmah Manis dan Joget Hitam Manis.

Allahyarham terus mencipta nama sebagai artis rakaman memuatkan lagu bergenre langgam, asli serta dangdut dan pernah menjuarai pertandingan Pesta Dendang Rakyat kategori Nyanyian Asli pada tahun 1985.



M Daud pernah dikurniakan darjah Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) oleh Sultan Perak pada 1991 sebagai pengiktirafan jasanya dalam bidang seni.

Jenazah M Daud dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Sungai Balai Baroh, Bagan Datuk esok.

 

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda



Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Sherie Merlis hangat bercinta dengan rakan artis?



Sudahlah Amy – Amir Ukays

Atilia kini bergelar pensyarah



Anak saya merintih 40 minit depan mata saya

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker