Kenyataan Hadi merosakan hubungan kaum

KOTA KINABALU: Ketua Pemuda Star Kong Soon Choi menyifatkan kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang mendakwa rakyat bukan Islam dan bukan Bumiputera menjadi perosak politik serta ekonomi negara sebagai tidak berasas dan merosakkan keharmonian negara.

Kong berkata, Hadi perlu meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat khususnya kepada masyarakat bukan Islam dan bukan Bumiputera bagi “menyejukkan” keadaan dan mengelak ia diperdebat secara lantang seterusnya mengundang persepsi liar dalam kalangan masyarakat.

“Kenyataan tidak berasas itu bukan sahaja merosakkan keharmonian masyarakat majmuk di negara ini, malah meniupkan sentimen perkauman yang tidak memikirkan perasaan kelompok masyarakat lain khasnya mereka yang bukan beragama Islam dan bukan Bumiputera.

“Hentikan kenyataan tidak matang seumpama ini, kita berpolitik wajar mematuhi lunas-lunas kemanusiaan yang mengambil kira sensitiviti kelompok masyarakat, individu dan yang penting tidak meniupkan sentimen memecahbelahkan masyarakat di negara kita,” katanya kepada FMT.

Kong berkata, Hadi perlu keluar daripada kepompong budaya pemikiran yang hanya mementingkan diri sendiri dan mengetepikan perasaan pihak lain semata-mata bagi meraih kepentingan politiknya.

“Saya yakin dan percaya, ramai saudara mara dan rakan beragama Islam dan kalangan Bumiputera juga membantah kenyataan itu, kenapa perlu mengeluarkan kenyataan lantang seumpama itu tanpa berfikir panjang. Kita negara bertamadun yang memiliki nilai budaya saling hormat-menghormati,” katanya.

Star yang dipimpin Jeffrey Kitingan adalah salah satu daripada dua parti dari Sabah yang berada dalam komponen Perikatan Nasional (PN).

Sebuah lagi parti ialah Parti Maju Sabah (SAPP). FMT telah menghubungi pemimpin parti berkenaan namun belum mendapat maklum balas.

Pada 20 Ogos Hadi mendakwa, golongan bukan Islam dan bukan Bumiputera adalah kumpulan majoriti yang menjadi perosak politik dan ekonomi negara.

Beliau juga memberi perbandingan melawan rasuah dengan usaha mencegah penyakit denggi.

Katanya, mencegah denggi bukan sekadar merawat pesakit dan membunuh nyamuk, tetapi juga bertindak terhadap takungan air membiakkan nyamuk dan manusia yang tidak menjaga kebersihan.

“Begitulah juga dengan usaha menangani penyakit rasuah, ia wajib dilakukan secara holistik supaya tidak menjadi wabak apabila diambil tindakan yang tidak menyeluruh sehingga ke akar umbinya. Khususnya, terhadap mereka yang menjadi punca rasuah kerana mengejar harta secara haram.

“Sehinggakan, dalam kalangan mereka itulah yang menguasai ekonomi negara lalu menggunakannya bagi merosakkan politik, urusan pentadbiran dan kehakiman. Malah, mereka juga golongan yang paling besar merosakkan politik dan ekonomi negara, majoritinya daripada kalangan bukan Islam dan bukan Bumiputera,” katanya dalam kenyataan.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Suami Tengku Maimun buat hantaran negatif, bimbang pengaruhi keputusan pertuduhan – Najib

Amelia Henderson Terlalu Seksi, Peminat Doa Ada Lelaki Boleh Bimbingnya

Penyanyi Lelaki Selamba Cium BCL Atas Pentas Dikecam Netizen

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker