Anwar pertahan Saifuddin berkait pengecualian usul Umno tak pertanding ‘top 2’

Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail sudah menjelaskan perkara itu.

Anwar pertahan Saifuddin berkait pengecualian usul Umno tak pertanding ‘top 2’

Perdana Menteri Anwar Ibrahim mempertahankan keputusan Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail yang memberikan pengecualian kepada Umno berhubung usul tidak mempertandingkan dua jawatan tertinggi dalam pemilihan parti akan datang.

“Dia (Saifuddin) sudah menjelaskan perkara itu,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis di Taman Tasik Titiwangsa.

“Undang-undang memerlukan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) merujuk (perkara itu) kepada menteri dan undang-undang memberinya kuasa tertentu.”

Anwar berkata, beliau juga sebelum ini pernah “mengatasi” keputusan yang dibuat penjawat awam.

“Sebagai contoh, beberapa pegawai telah diarahkan untuk memberikan tender (melalui rundingan terus). Saya ‘override’ keputusan sedemikian dan meminta tender terbuka,” katanya ketika diminta mengulas keputusan Saifuddin.

Selasa lalu, Saifuddin mengesahkan Umno diberikan pengecualian mengikut Seksyen 70 Akta Pertubuhan 1966 mengenai resolusi dibuat pada perhimpunan agung parti untuk menghalang pertandingan bagi jawatan presiden dan timbalan presiden.

Bawah Seksyen 70, menteri diberi kuasa menggunakan budi bicaranya untuk mengecualikan mana-mana pertubuhan berdaftar daripada semua atau mana-mana peruntukan akta tersebut.

Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan dan bekas ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin mengkritik keputusan Saifuddin memberikan pengecualian kepada parti itu.

Khairy, yang dipecat Umno pada Januari menuduh Saifuddin menggunakan kuasa eksekutif untuk membebaskan perbuatan menyalahi undang-undang.

Anwar pertahan Saifuddin berkait pengecualian usul Umno tak pertanding ‘top 2’

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Pulanglah ke pangkal jalan Sol – Ibu

Sudah terlambat Sol – Puteri Sarah

Syamsul Saja Nak ‘Torture’ Mental Puteri Sarah?

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker