TikTok Malaysia larang iklan politik

TikTok Malaysia larang iklan politik

TikTok Malaysia mengenakan larangan iklan politik daripada platformnya selaras dengan semakan dasar mereka.

Perubahan itu melibatkan akaun milik kerajaan, ahli politik dan parti politik tahun lalu, iaitu melarang iklan politik daripada disiarkan, menurut New Straits Times.

“Kami tidak akan membenarkan iklan berbayar yang mempromosi atau menentang calon, kerajaan, pemimpin semasa, kumpulan atau parti politik, atau isu di peringkat persekutuan, negeri mahupun tempatan,” kata laporan itu memetik Ketua Dasar Awam TikTok Malaysia, Hafizin Tajudin.

Hafizin juga menafikan bekas pekerjanya, yang pernah berkhidmat sebagai pengendali kandungan, mempromosikan parti tertentu dalam TikTok.

Katanya, syarikat itu mempunyai “sistem jaminan kualiti yang mantap” demi memastikan pandangan politik atau peribadi melibatkan pekerjanya tidak mempengaruhi tugas mereka, termasuk mengendalikan kandungan.

Hafizin mengulas kenyataan Menteri Komunikasi dan Multimedia Fahmi Fadzil, yang sebelum ini menyatakan kebimbangan pengendali platform itu berat sebelah.

Pada kempen PRU15, dilaporkan calon bertanding menggunakan TikTok bagi meraih sokongan pengundi, terutama golongan muda. FMT

TikTok Malaysia larang iklan politik

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Wabak Wahan sedang menyerang umat Islam ketika ini

Peragut Dikejar Ford Mustang (Video)

Punca nafsu seks wanita berkurangan (Bahagian 1)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker