Kes Bella: Siti Bainun mohon simpati dakwa diugut bunuh dan salahkan rakan baiknya

KUALA LUMPUR: Pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali, yang berdepan pertuduhan mengabai dan menganiaya seorang remaja perempuan sindrom Down yang dikenali sebagai Bella, hari ini memberitahu Mahkamah Sesyen di sini bahawa beliau telah dikecam dan diugut bunuh sejak kes itu tular sehingga kini.

Siti Bainun, 31, berkata beliau turut dihina dan Rumah Bonda juga telah ditutup selain hilang pekerjaan kerana perniagaan makanan yang diusahakannya secara dalam talian telah dipulaukan.

“Tapi, nasi sudah menjadi bubur dan saya pun sudah dipanggil untuk membela diri atas kesalahan yang saya tidak jelas serta dicemuh disebabkan tindakan Zurianty Sudin (rakan Siti Bainun) menyebarkan video Bella yang disunting.

“Kedua-dua pegawai penyiasat sendiri tidak mendengar pun dengan betul video yang dirakamkan oleh Zurianty. Saya tidak faham kenapa pegawai penyiasat boleh kata tidak ada keperluan untuk tengok dan dengar video yang jadi asas penyiasatan mereka.

“Kalau mereka mendengar dan membuat transkrip, mesti perbicaraan dan penyiasatan serta pendakwaan ini tidak memprejudiskan saya,” katanya ketika membacakan pernyataan saksi semasa hari pertama membela diri di hadapan Hakim Izralizam Sanusi.

Siti Bainun berkata beliau telah hilang segala-galanya kerana tuduhan tidak berasas ke atasnya selain takut keluar rumah kerana ugutan yang diterima.

“Saya dapatkan rawatan di hospital pun ada jururawat yang cuba membahayakan saya sehingga peguam terpaksa masuk campur untuk pastikan keselamatan saya,” katanya.

Selain itu, Siti Bainun gagal mengawal emosi dan menangis apabila menceritakan mengenai hubungan dengan rakan baiknya, Zurianty, yang juga saksi pertama pendakwaan.

Menurut Siti Bainun, pada 2017, Zurianty tinggal di kondominiumnya di Wangsa Maju bersama dua orang anaknya selepas bercerai dengan suami kedua kerana tiada tempat tinggal sebelum menyewa dalam kondominium sama kerana anak-anaknya tidak mahu tinggal jauh daripadanya (Siti Bainun).

“Saya kasihan pada dia dan saya sangat sayang anak-anak Zurianty. Sebab itu saya tidak kisah dia menumpang di rumah saya,” katanya dalam nada sebak.

Bagaimanapun, Siti Bainun berkata jika Zurianty berniat untuk menyelamatkan Bella, tidak ada keperluan untuk beliau menggunakan sentimen anak Orang Kurang Upaya didera bagi mendapatkan perhatian masyarakat membantu aktivis Mona Din membangkitkan kemarahan netizen untuk membencinya sedangkan Zurianty tahu tertuduh akan dihina dan dicemuh oleh seluruh rakyat Malaysia yang tidak pasti akan kebenarannya.

“Selepas Bella diserahkan semula ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), gah di Facebook Zurianty yang kononnya kesiankan Bella tetapi sebenarnya dia tidak pernah nak ambil Bella jadi anak angkat hanya sekadar membuat hantaran sahaja di Facebook untuk Bella.

“Sebaliknya, selepas kes ini dia sibuk kononnya hendak menguruskan anak angkat JKM yang diletakkan di bawah nama saya yang dikenali sebagai Jane untuk dijadikan sebagai anak angkatnya sendiri dan bukan Bella,” katanya.

Sementara itu, mengenai kecederaan Bella, Siti Bainun berkata beliau difahamkan bahawa Balqis, ketika itu penghuni Rumah Bonda, telah bergaduh dengan Bella menyebabkan mereka berlari dari ruang tamu ke dapur ke bahagian mencuci pakaian, di mana termos diletakkan.

“Yasmin (penghuni Rumah Bonda) turut masuk campur dan terlanggar almari yang menempatkan termos, menyebabkan termos jatuh ke arah Bella dan air panas dari termos itu tumpah pada Bella dan almari,” katanya yang turut memaklumkan semasa kejadian itu berlaku, beliau tiada di rumah berkenaan.

Menurut Siti Bainun, beliau juga telah membawa Bella ke klinik bagi mendapatkan rawatan dan tiada sebarang kecederaan baru kerana itulah satu-satunya kejadian yang berlaku.

Pada 24 Nov tahun lepas, Izralizam memerintahkan Siti Bainun membela diri atas kedua-dua pertuduhan selepas mendapati pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya.

Siti Bainun didakwa mengabai dan menganiaya remaja perempuan berusia 13 tahun itu sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan fizikal serta emosi di sebuah unit kondominium di Wangsa Maju antara Februari dan Jun 2021.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun atau denda RM50,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Perbicaraan bersambung esok.

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Isteri kedua baru hamil 6 bulan, suami nikah isteri ketiga [VIDEO]

Pelanggan mengamuk kerana saiz espreso (Video)

Kecil-kecil jadi pembuli (Video)

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker