Anak luar nikah bukan Islam berhak warisi pusaka mendiang bapa

Anak luar nikah bukan Islam berhak warisi pusaka mendiang bapa

Mahkamah Persekutuan semalam membuat keputusan penting bahawa anak luar nikah bukan Islam berhak mewarisi sebahagian daripada harta pusaka mendiang bapanya.

Keputusan itu disampaikan oleh panel tiga hakim yang diketuai oleh Hakim Mary Lim kepada seorang wanita berusia 21 tahun, yang bapanya meninggal dunia tanpa wasiat.

Seperti yang ditakrifkan dalam Akta Pengagihan 1958, Lim berkata perkataan “isu” mesti termasuk anak yang mempunyai pertalian darah dengan ibu bapa yang meninggal dunia, tanpa mengira sama ada kanak-kanak itu lahir di luar pernikahan atau tidak.

Menurut FMT, Lim membuat keputusan itu ketika membenarkan rayuan wanita berkenaan berhubung mendiang bapanya seorang ahli perniagaan kaya tetapi tidak berkahwin secara sah dengan ibunya.

Dalam laporan yang sama, Lim berkata isu utama dalam rayuan itu ialah sama ada istilah “kanak-kanak” dan “isu” dalam Akta Pengagihan dibaca dengan cara yang tidak mendiskriminasikan mengikut Perkara 8 dalam Perlembagaan Persekutuan.

Keputusan itu dibuat sebulat suara oleh sidang hakim yang mendengar rayuan itu, turut terdiri daripada Hakim Hasnah Hashim dan Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Abdul Rahman Sebli.

Wanita itu yang diwakili oleh Cyrus Das dan AG Kalidas, turut diberikan perbelanjaan RM50,000 oleh hakim.

Wanita itu cuba menuntut bahagian harta pusaka bapanya pada 2010.

Bagaimanapun, isteri sah kepada ahli perniagaan yang meninggal dunia itu menolak tuntutan tersebut.

Ini mendorong wanita itu memfailkan tuntutan mahkamah pada 2015, untuk mendapatkan haknya di bawah Akta Pengagihan.

Memandangkan bapanya meninggal dunia tanpa wasiat, Mahkamah Tinggi telah dipanggil untuk menentukan kesahihan status kanak-kanak itu untuk tujuan pewarisan.

Balu mendiang bapanya memohon satu pengisytiharan mahkamah – bahawa kanak-kanak itu, yang berbapakan si mati dengan wanita lain, adalah tidak sah dan tidak mempunyai hak ke atas harta pusaka si mati.

Balu itu diwakili peguam Loh Chang Woo.

Pengisytiharan itu telah diberikan oleh Mahkamah Tinggi pada 2018 dan pada tahun berikutnya, Mahkamah Rayuan mengekalkannya, yang menyebabkan wanita itu memohon rayuan sekarang.

Anak luar nikah bukan Islam berhak warisi pusaka mendiang bapa

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Nikita Mirzani tetap solat Subuh walaupun mengaku berzina dengan teman lelaki

Dipaksa makan daging babi, dirogol jika ‘scammer’ gagal capai sasaran jualan

Anak artis wanita popular dihukum penjara

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker