Maklumat salah AI ancaman terbesar dunia ketika ini – WEF

Maklumat salah AI ancaman terbesar dunia ketika ini – WEF

Maklumat palsu dan mengelirukan yang ditambah dengan kecerdasan buatan (AI) canggih mampu menghakis demokrasi dan mewujudkan polarisasi masyarakat merupakan risiko segera tertinggi kepada ekonomi global, lapor Forum Ekonomi Dunia (WEF).

Menerusi Laporan Risiko Global terbaharunya, organisasi itu juga berkata, pelbagai risiko alam sekitar menimbulkan ancaman terbesar dalam jangka panjang.

Laporan tinjauan terhadap hampir 1,500 pakar, pemimpin industri dan penggubal dasar itu dikeluarkan sebelum perhimpunan tahunan pemimpin dunia dan perniagaan di bandar peranginan ski Switzerland, Davos.

Ia menyenaraikan maklumat yang salah dan salah maklumat sebagai risiko paling teruk dalam tempoh dua tahun akan datang, menonjolkan betapa kemajuan pesat dalam teknologi juga mewujudkan masalah baharu atau memburukkan masalah sedia ada.

Malah, ledakan dalam chatbot AI generatif seperti ChatGPT bermakna mencipta kandungan sintetik yang canggih yang boleh digunakan untuk memanipulasi kumpulan orang tidak akan terhad lagi kepada mereka yang mempunyai kemahiran khusus.

AI bakal menjadi topik hangat minggu depan di Davos, yang dijangka akan dihadiri oleh pemimpin syarikat teknologi termasuk Ketua Pegawai Eksekutif OpenAI, Sam Altman; Ketua Pegawai Eksekutif Microsoft, Satya Nadella dan pemain industri AI seperti ketua saintis AI Meta, Yann LeCun.

Maklumat salah yang dikuasakan oleh AI muncul sebagai risiko kepada berbilion-bilion penduduk dunia termasuk ekonomi besar seperti Amerika Syarikat, Britain, Indonesia, India, Mexico dan Pakistan, yang bersedia untuk mengundi tahun ini.

“Anda boleh memanfaatkan AI untuk melakukan pemalsuan mendalam dan memberi kesan kepada kumpulan besar, yang bakal mendorong maklumat salah,” kata Carolina Klint, Ketua Pengurusan Risiko di Marsh, yang syarikat induknya Marsh McLennan bersama-sama menghasilkan laporan itu dengan Zurich Insurance Group.

Masyarakat boleh menjadi lebih ‘polarisasi’ apabila orang lebih sukar untuk mengesahkan fakta, katanya.

“Maklumat palsu juga boleh digunakan untuk menimbulkan persoalan tentang kesahihan kerajaan yang dipilih, yang bererti proses demokrasi boleh terhakis dan ia juga akan mendorong polarisasi masyarakat lebih melebar lagi,” kata Klint.

Laporan itu turut menyebut, kebangkitan AI membawa pelbagai risiko lain seperti memudahkan individu atau kumpulan untuk melakukan serangan siber, seperti dengan mengautomasikan percubaan pancingan data atau mencipta perisian godaman.

Kebimbangan global besar lain untuk responden tinjauan risiko tertumpu pada perubahan iklim.

Selain maklumat yang salah, cuaca ekstrem ialah risiko jangka pendek kedua yang paling mendesak.

Dalam jangka panjang sekitar 10 tahun lagi, cuaca ekstrem digambarkan sebagai ancaman nombor satu, diikuti oleh empat risiko lain yang berkaitan dengan alam sekitar: perubahan kritikal kepada sistem bumi; kehilangan biodiversiti dan keruntuhan ekosistem dan kekurangan sumber asli. Aw

Maklumat salah AI ancaman terbesar dunia ketika ini – WEF

Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET

Perang Fatiya, Anju makin panas

Hati dia busuk sangat – Zarina Anjoulie

Gajah bergaduh di Jalan Jeli-Gua Musang

Ketua Polis Negara: “Kalau jumlah cukup ketua parti dah menghadap Agong”

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker