Puisi Hassan untuk siapa?

Puisi Hassan untuk siapa?

Luahan hati Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim dalam bentuk puisi yang ditujukan kepada PKR dan Pakatan Harapan (PH), menimbulkan tanda tanya.

Ia berikutan bait-bait puisi nukilannya itu menyatakan PKR dan PH seolah-olah menggadai prinsip dan perjuangan asal parti demi kuasa.



Dalam puisi bertajuk ‘Ku Simpan Risalah Reformasi Di Dalam Peti’ yang mempunyai 16 rangkap itu, Hassan meluahkan kekecewaan dengan perkembangan politik terkini yang dipercayai merujuk kepada PKR dan PH yang sanggup membentuk kerajaan dengan Barisan Nasional (BN).

Beliau secara tersirat, menyatakan bagaimana Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini memberikan jaminan kepada pengundi bahawa beliau tidak akan sesekali menggadai prinsip demi kuasa.

“Maka, aku pun percaya, lalu aku kumandangkan suara keyakinanku ke setiap penjuru tanahair tercinta ini, ke bukit ke gunung, ke lembah, ke lurah ke tanah datar aku berbicara.

“Bahawa hidup ini hanya sekali, maka marilah kita rakyat marhaen, warga bawahan rakyat jelata, demi keadilan kita bersama, aku seru kita bawa perubahan hakiki yang kita panggil reformasi,” tulisnya dalam puisi yang dimuat naik dalam akaun Facebook, hari ini.



Dalam pada itu, Hassan turut menyatakan perasaan malunya apabila terpaksa membuat keputusan menyimpan semua ucapan dan tulisannya yang mempromosikan reformasi, slogan politik yang sinonim dengan PKR.

“Kini aku malu pada diri sendiri, aku malu untuk ucapkan kata-kata keramat itu lagi, separuh jiwaku telah mati, aku merasa tewas, ketika menang tanpa integriti seperti ini,” luahnya.

Hassan sebelum ini adalah wakil rakyat PKR yang lantang dan konsisten tidak bersetuju kluster mahkamah dilantik dalam Kabinet kerajaan baharu. HM

Puisi Hassan untuk siapa?




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu ditubuhkan siasat perbelanjaan RM600 billion Muhyiddin Yassin



Myvi RM25,000: Magik Rafizi ‘Si Raja Formula’ yang ditunggu-tunggu rakyat

Ogy bakal berkahwin



Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker