PAS sedaya upaya ‘menyucikan’ Hamzah dari imej ‘Pengkhianat’ & ‘Katak’

 

Larut merupakan sebuah kawasan pedalaman di utara Perak, sebuah kawasan luar bandar yang terkenal dengan kebun dan ladangnya.

Larut merupakan pangkalan Hamzah Zainudin, 65, bekas tokoh korporat yang bertukar menjadi ahli politik terkenal dengan peranannya dalam menganjurkan pembelotan 11 ahli parlimen daripada Umno pada akhir 2018.



Selepas itu, nasib politiknya bertambah baik. Dua perdana menteri mengamanahkannya dengan portfolio kabinet hal ehwal dalam negeri yang berkuasa. Dia juga merupakan setiausaha agung Perikatan Nasional (PN), yang diketuai oleh bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin.

Memandangkan status politiknya di pentas kebangsaan terus berkembang, begitu juga taktiknya di Larut, kerusi yang dimenanginya dengan tiket Umno selama tiga penggal sejak 2008.

Bagaimanapun, tanpa jentera Umno di belakangnya, tidak seperti pada pilihan raya sebelum ini, Hamzah kini bergantung kepada PAS yang merupakan sebahagian daripada gabungan PN.

Jentera PN, yang kelihatan dibiayai dengan baik, digerakkan oleh akar umbi PAS yang berpengalaman berpuluh tahun bekerja di lapangan.



Berdasarkan pemerhatian skala kempen dan sumber yang dilaburkan mencadangkan bahawa Hamzah, yang pesaingnya dari Umno dan Pakatan Harapan (PH) melabelnya sebagai pengkhianat, mungkin tidak boleh dikalahkan.

Dari Batu Kurau ke utara ke Selama, bendera PN, sepanduk dan pondok kempen mendominasi landskap.

Papan iklan gergasi Hamzah juga telah dipasang di kebanyakan kawasan manakala poster calon BN Shafiq Fhadly Mahmud bersaiz A3 hanya muncul seminggu selepas penamaan calon.

Walaupun begitu hakikatnya nasib Hamzah hanya akan ditentukan pada 19 November ini. Adakah segala-gala propaganda dan bahan kempen politik yang dilaburkan ini benar-benar dapat mensucikan Hamzah dari imej pengkhianat dan katak dimata pengundi di Parlimen Larut.



Sama-samalah kita tunggu dan lihat

 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392



Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Saya mohon maaf, saya hanya mahu ‘prank’ anak saudara



Takiyuddin bidas kembali kenyataan Muhyiddin, pendirian PAS terbuka

Teman lelaki Syazlin Zainal ziarah pusara kekasih

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker