BN diramal menang dan kembali memerintah negara selepas PRU15

PETALING JAYA: Bekas ketua MIC Dr S Subramaniam meramalkan gabungan yang diketuai Barisan Nasional (BN) akan membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum 19 Nov (PRU15) walaupun pembangkang menang di kawasan bandar.

Bekas menteri kesihatan itu berkata, ini bukan disebabkan transformasi dalam BN tetapi kucar-kacir dalam pembangkang.

Beliau memberitahu FMT, perpecahan undi Melayu di kalangan BN, Perikatan Nasional (PN) dan Gerakan Tanah Air (GTA) berkemungkinan besar menjejaskan Pakatan Harapan (PH).



Katanya, PH akan kehilangan banyak undi yang diperolehnya pada pilihan raya umum 2018, khususnya di kawasan bandar dan luar bandar.

“Jumlah besar kerusi yang akan dimenangi oleh gabungan Sabah dan Sarawak dijangka memberi manfaat kepada BN selepas pilihan raya kerana BN pasti akan mempunyai bilangan kerusi terbanyak di semenanjung walaupun ini tidak cukup untuk mendapat majoriti mudah,” katanya.

“Selepas apa yang berlaku sejak empat tahun lalu, gabungan Sabah dan Sarawak berkemungkinan bersikap pragmatik dengan melemparkan sokongan mereka kepada parti yang menerajui kerajaan persekutuan. Gabungan Parti Sarawak telah menunjukkan perkara ini selepas kerajaan PH tumbang.”

Bagaimanapun, katanya, jika PH memenangi bilangan kerusi yang lebih tinggi secara tidak dijangka, GPS dan Gagasan Rakyat Sabah mungkin mempertimbangkan untuk bekerjasama dengannya untuk membentuk kerajaan pusat yang stabil.



Subramaniam yang tewas di Segamat pada PRU14 berkata, beliau menjangkakan prestasi MIC akan lebih baik kali ini.

Beliau juga berkata, pembangkang akan terus menguasai kawasan bandar dan namun kawasan pinggir dan luar bandar yang akan menentukan siapa boleh membentuk kerajaan.

Jelasnya lagi, BN akan kekal dengan keputusan terbaik walaupun memperoleh jumlah undi sama seperti sebelum ni berikutan terlalu banyak parti Melayu bertanding di kawasan tersebut.

Subramaniam berkata, BN sepatutnya boleh merampas kembali kerusi majoriti Melayu itu.



“BN sepatutnya boleh merampas kembali kerusi Segamat.

“Ironinya, anda mempunyai tiga calon India yang bersaing untuk kerusi majoriti Melayu di kawasan di mana kaum India membentuk bilangan pengundi terkecil,” katanya.

“Berdasarkan trend semasa, saya menjangkakan BN akan mendapat sebahagian besar undi Melayu dan ia sepatutnya telah melepasi sasaran ditambah pula peratusan undi Cina dan India.”

Kira-kira 49% pengundi adalah Melayu dengan pengundi Cina membentuk 41% dan India 10%.



 

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);



KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:



Layari Laman Facebook MYKMU.NET


PRU-15: Ini senarai penuh calon-calon Barisan Nasional

Kalau jumpa laki lain saya minta cerai – Sharifah Sakinah (Video)

Tak dicalonkan adalah perkara biasa, terus setia kepada parti – Hishamuddin

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker