Lebih 400 paus mati terdampar di New Zealand

Lebih 400 paus mati terdampar di New Zealand

Wellington: Sebanyak 477 paus mati selepas terdampar di pantai New Zealand dalam tempoh beberapa hari.

Tiada satu pun paus yang terdampar itu boleh diapungkan semula dan semuanya mati sama ada secara semula jadi atau dibunuh secara eutanasia dalam kehilangan yang “menyayat hati”, kata Daren Grover, pengurus besar Project Jonah, sebuah kumpulan bukan berasaskan keuntungan yang membantu menyelamatkan ikan paus.

Paus-paus itu terdampar di Kepulauan Chatham, yang menempatkan kira-kira 600 orang dan terletak kira-kira 800 kilometer di timur pulau-pulau utama New Zealand.

Jabatan Pemuliharaan berkata 232 ikan paus terdampar pada Jumaat di Pantai Tupuangi dan 245 lagi di Teluk Waihere pada Isnin.

Kematian itu berlaku dua minggu selepas kira-kira 200 paus mati di Australia selepas terdampar di pantai terpencil Tasmania.

“Kejadian ini adalah situasi yang sukar dan mencabar,” Jabatan Pemuliharaan menulis dalam catatan Facebook.

“Walaupun ia adalah kejadian semula jadi, ia masih sedih dan sukar bagi mereka yang membantu.”

Grover berkata lokasi terpencil dan kehadiran jerung di perairan sekitarnya bermakna mereka tidak dapat menggerakkan sukarelawan untuk cuba mengapungkan ikan paus seperti yang mereka lakukan dalam peristiwa terkandas lalu.

“Kami tidak mengapungkan paus di Kepulauan Chatham kerana risiko serangan jerung kepada manusia dan paus itu sendiri, jadi eutanasia adalah pilihan yang paling baik,” kata Dave Lundquist, penasihat marin teknikal untuk jabatan pemuliharaan.

Ikan paus terdampar secara besar-besaran adalah biasa di New Zealand, terutamanya semasa musim panas.

Para saintis tidak tahu dengan tepat apa yang menyebabkan ikan paus terdampar, walaupun nampaknya sistem lokasi mereka boleh keliru dengan pantai berpasir yang landai.

Grover berkata terdapat banyak makanan untuk ikan paus di sekitar Kepulauan Chatham, dan apabila mereka berenang lebih dekat ke darat, mereka akan dengan cepat mendapati diri mereka pergi dari perairan yang sangat dalam ke cetek.

“Mereka bergantung pada ekolokasi mereka tetapi ia tidak memberitahu mereka bahawa mereka kehabisan air,” kata Grover. “Mereka semakin dekat dan semakin dekat ke pantai dan menjadi keliru,” katanya.

Kerana lokasi pantai yang terpencil, bangkai ikan paus tidak akan dikebumikan atau ditarik keluar ke laut, seperti yang sering berlaku, sebaliknya akan dibiarkan reput, kata Grover.

“Alam semula jadi adalah pengitar semula yang hebat dan semua tenaga yang disimpan dalam badan semua ikan paus akan dikembalikan ke alam semula jadi dengan cepat,” katanya. HM

Lebih 400 paus mati terdampar di New Zealand


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Bilal viral di TikTok, Neelofa tersinggung

Risiko besar buat PH, Pas jika tidak bubar DUN

Netizen kritik hasrat Mahathir mahu bertanding lagi

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker