Subsidi bersasar guna e-dompet ‘bodoh’ – ahli ekonomi

Subsidi bersasar guna e-dompet ‘bodoh’ – ahli ekonomi

Ahli ekonomi mengkritik penggunaan e-baucar dan e-dompet bagi pelaksanaan subsidi bersasar sambil melabelkannya sebagai “bodoh”.

Geoffrey Williams dari University of Science and Technology, berkata e-wallet tidak dapat diakses oleh kumpulan berpendapatan rendah dan sistem itu terdedah kepada amalan penyelewengan.

“Walaupun sering mendengar berhubung kepentingan subsidi bersasar berulang kali, kita masih tidak menemui penyelesaian.

“Perbincangan baru-baru ini berkenaan mensasarkan produk tertentu melalui e-baucar dan e-dompet, namun ia adalah idea paling bodoh dan cara paling bodoh untuk melaksanakan subsidi bersasar,” katanya dalam forum bertajuk “Pathway to a Better Future Malaysia”.

Williams berkata, barang bersubsidi kebiasaannya dijual secara besar-besaran di pasar raya dengan premis itu menerima pembayaran e-dompet, manakala peniaga kecil atau kedai serbaneka berhampiran kawasan kejiranan akan terlepas menerima manfaat subsidi. Mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah, katanya, paling terkesan kerana mereka lebih senang berurusan di kedai kejiranan.

Katanya, wujud juga peluang kepada penyelewengan dalam sistem yang didakwanya boleh menimbulkan risiko pegawai kerajaan dan pemilik perniagaan mengaut untung dengan mempergunakan golongan rentan.

Williams menyeru kerajaan supaya melaksanakan pindahan wang tunai. “Pindahan tunai secara mudah mengisi wang dalam poket rakyat bagi mereka berbelanja mengikut keperluan.”

Katanya, pelaksanaan itu boleh dilaksanakan secara cepat susulan kerajaan sudah mempunyai data penerima layak yang didapati daripada pelbagai skim bantuan sebelum ini.

Awal bulan ini, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz, berkata terlalu awal untuk membuat keputusan pelaksanaan subsidi bersasar menjelang pembentangan Bajet 2023. Katanya, keputusan itu hanya boleh dilakukan sekiranya situasi ekonomi semakin pulih dan inflasi terkawal.

Putrajaya ketika ini menanggung subsidi ayam, telur dan elektrik termasuk kawalan harga minyak. FMT

Subsidi bersasar guna e-dompet ‘bodoh’ – ahli ekonomi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Kes Najib penganiayaan politik – Armand

Gurauan melampau rakan

Bekas mak nyah insaf selepas mimpi dibakar api

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker