Dakwaan UMNO serang badan kehakiman tidak benar – Tok Mat

IPOH: Tuduhan kononnya UMNO menyerang badan kehakiman dalam rayuan kes SRC bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tidak benar.

Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, sekiranya ada pemimpin parti itu yang menyentuh mengenai mahkamah dan kehakiman, ia bersifat peribadi.

Menurutnya, kenyataan rasmi parti hanya boleh dikeluarkan oleh Presiden, Timbalan Presiden dan Setiausaha Agung.



“Kenyataan saya itu hari, tiada pun menyentuh dan mempersoalkan kewibawaan mahkamah, saya katakan saya rasa kecewa.

“Kecewa itu biasalah, semua orang kecewa kerana pada pandangan saya secara peribadi, orang yang dituduh perlu mendapat ruang seluas-luasnya untuk membela diri.

“Kita berharap supaya Datuk Seri Najib diberikan penghakiman yang adil. Saya tidak kata beliau bersalah atau tidak kerana itu terpulang kepada hakim yang bijaksana,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui semasa sesi libat urus Biro Politik Bahagian-Bahagian UMNO Perak di sini, hari ini.



Beliau berkata, UMNO tidak pernah menyentuh kredibiliti sistem kehakiman dan tidak pernah meminta Perdana Menteri campur tangan dalam kes Najib.

“Parti tidak pernah mendesak untuk campur tangan, apa yang kita minta penghakiman perbicaraan yang adil, itu biasa dan orang kata tidak mencemar sesiapa

“Nak campur bagaimana, dia dah sampai Mahkamah Persekutuan, kalau nak campur dulu peringkat Mahkamah Tinggi, dekat Mahkamah tinggi pun kita tak campurkan,” ujarnya.

Menurutnya, sebelum ini ramai orang berkata, jika UMNO memerintah, UMNO akan melepaskan Nakib.



“Tidak, perbicaraan (Presiden UMNO) Datuk Seri Zahid (Hamidi) masih berterusan dan Datuk Seri Najib dah sampai peringkat Mahkamah Persekutuan pun, masih tak ada UMNO campur tangan,” tambahnya.

Beliau berharap rakyat tidak terpengaruh dengan dakyah dan fitnah mengatakan kononnya jika UMNO menang kelak, mereka akan campur tangan dalam kes mahkamah (yang melibatkan pemimpin parti)

 

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:



MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]



Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Apa jadi dengan kertas siasatan Hakim Nazlan?



Najib lafaz sumpah laknat

Keikhlasan dibayar pengkhianatan – Najib Razak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker