Mari Kenali Najis Melalui Warna Dan Apa Petandanya… Jangan Geli Pulak, Kena Ambil Tahu!

Mari Kenali Najis Melalui Warna Dan Apa Petandanya… Jangan Geli Pulak, Kena Ambil Tahu!

MEMASUKI alaf baharu, semakin ramai yang menyedari mengenai betapa pentingnya untuk memberi penekanan terhadap kesihatan.

Bagaimanapun kita sering mengambil ringan atau terlupa untuk memberi perhatian kepada isyarat yang dihantar oleh tubuh, salah satunya menerusi perubahan warna najis.

Pernahkah anda menganalisa warna najis sendiri? Ya, kedengaran agak jijik, namun hakikatnya, warna najis memberi signal tentang kesihatan tubuh badan.

Jika mengesan sesuatu yang aneh pada najis, segeralah bertemu dengan doktor. -Gambar hiasan

1) Putih – Najis berwarna keputih-putihan atau kelabu boleh menunjukkan masalah hempedu. Ia berkait dengan masalah seperti di saluran hempedu, batu karang atau sirosis.

2) Hijau – Warna hijau mungkin disebabkan oleh sayur-sayuran yang kaya dengan klorofil (seperti bayam), pewarna makanan hijau dalam minuman atau makanan tambahan.

 

3) Kuning – Ini boleh menjadi tanda saluran hempedu yang disekat dan penyerapan lemak yang lemah. Sebab lain ialah kerana kekurangan enzim yang dihasilkan oleh pankreas, yang mungkin disebabkan oleh pankreatitis kronik, penyakit celiac atau fibrosis sistik. Tetapi jangan panik! Ia juga boleh menjadi tanda bahawa anda makan terlalu banyak lobak merah atau banyak minuman berwarna kuning.

4) Hitam – Ini mungkin kerana pengambilan ubat (seperti aspirin, ibuprofen atau suplemen) atau pendarahan dalam usus. Faktor paling lazim adalah disebabkan oleh makanan yang anda makan.

5) Merah – Biasanya dipengaruhi oleh diet anda. Bagaimanapun, jika makanan bukan punca kepada keadaan ini, anda perlu berjumpa dengan doktor. Kehadiran darah dalam najis juga petanda yang membimbangkan. Disarankan untuk bertemu dengan doktor.- Brightside

Mari Kenali Najis Melalui Warna Dan Apa Petandanya… Jangan Geli Pulak, Kena Ambil Tahu!

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Sifu Pemasaran Koyak Selepas Ditanya Soal Kejayaan Bisnes Terdahulu ( Video)

Mat Sabu, Chin Tong dulu rasmi projek yang digantungkah? – Najib

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker