Zaid kini di pihak Najib

Zaid kini di pihak Najib

Tidak lama dahulu Zaid Ibrahim dan Najib Razak berada di pihak bertentangan.

Catatan blog oleh Zahid bertajuk “Rally Behind Tun Dr Mahathir Mohamad” pada 2015 telah menyaksikan dirinya didakwa kerana membuat kenyataan jelik terhadap Najib, yang menjadi perdana menteri ketika itu.

Beliau dibebaskan selepas rayuan, dan ini berlaku selepas Pakatan Harapan (PH) pimpinan Mahathir menewaskan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Hampir tujuh tahun selepas catatan blog itu, Zaid dan Najib bertemu semula di mahkamah. Tetapi kali ini, bekas menteri undang-undang itu berada di pihak Najib ketika Ahli Parlimen Pekan itu merayu sabitan SRC International di Mahkamah Persekutuan.

Rayuan itu akan didengar dalam tempoh kurang dua minggu.

Najib telah melantik firma guaman Zaid untuk mengambil alih daripada peguam Shafee Abdullah.

Penglibatan Zaid dalam kes Najib mengejutkan ramai pihak walaupun beliau, dalam beberapa minggu kebelakangan ini, bercakap tentang kepentingan perbicaraan yang adil terhadap bekas pengerusi BN itu.

Ia adalah satu langkah yang tidak diterima baik oleh sesetengah pihak. Segelintir pihak menggelar Zaid sebagai “ahli politik oportunistik”, label khas bagi seseorang yang keluar dari Jemaah Menteri dan tidak disukai oleh beberapa ketua politiknya kerana menyuarakan fikiran.

Apabila meletak jawatan sebagai menteri undang-undang pada 2008, beliau berbuat demikian sebagai protes terhadap penggunaan berterusan Akta Keselamatan Dalam Negeri oleh kerajaan.

Tidak kira bagaimana seseorang melihat penglibatan Zaid dalam perbicaraan itu, ia adalah petunjuk jelas bahawa terdapat lebih banyak perkara yang boleh dinanti-nantikan dalam kes SRC International yang penuh drama.

Permohonan Najib untuk menangguhkan perbicaraan rayuan selepas pertukaran peguamnya telah ditolak oleh Mahkamah Persekutuan, begitu juga permohonannya untuk membawa Peguam Diraja Jonathan Laidlaw mewakilinya pada peringkat itu.

Pada 15 Ogos iaitu hari pertama kes rayuan Najib di Mahkamah Persekutuan nanti, hakim akan memutuskan permohonannya untuk mengemukakan bukti baharu, sesuatu yang boleh memutuskan keputusan kes itu.

Ini termasuk dokumen yang dikatakan Najib untuk membuktikan hujahnya tentang konflik kepentingan di pihak hakim Nazlan Ghazali, hakim Mahkamah Tinggi yang mensabitkannya.

Najib mendakwa bahawa dokumen itu, yang termasuk minit mesyuarat dan e-mel, menunjukkan bahawa Nazlan, dalam kapasiti sebelum ini sebagai peguam am dan setiausaha syarikat bagi Kumpulan Maybank, tahu tentang perkara yang berkaitan dengan pembelaan Najib.

Beliau juga memohon mahkamah membenarkan keterangan diambil daripada empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah menyiasat Nazlan berhubung dakwaan konflik kepentingan itu.

Terdahulu, Najib telah gagal mengemukakan bukti baharu lain di Mahkamah Rayuan, yang menurut pembelaannya ketika itu adalah asas kepada perbicaraan yang adil.

Sama ada mahkamah tertinggi akan membenarkan bukti baharu diterima masih belum diketahui, tetapi penglibatan Zaid dalam kes itu akan membuat penutupan menarik kepada kes SRC International. FMT

Zaid kini di pihak Najib


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pesawat terhempas di Ipoh, jurulatih penerbangan maut [VIDEO]

Kereta BMW plat Singapura langgar kereta anak Sultan Johor [VIDEO]

Resepi Mee Kuah Udang Bikin Mentua Sayang

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker