PKR bergolak dengan beri ganjaran sokong, undi calon

SHAH ALAM – Budaya memberikan ganjaran supaya menyokong calon khususnya dalam Pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) 2022 adalah tidak sihat.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata demikian ketika menjawab isu dakwaan ahli parti, M Soundrarajan Mariappa, 58, yang mendakwa dikunjungi seorang individu menawarkan ganjaran untuk memberi sokongan kepada salah seorang calon bertanding dalam Pemilihan Cabang PKR Hulu Selangor.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri PKR Selangor berkata, parti tersebut tidak mengiktiraf perbuatan terbabit, apatah lagi menjadikan ia sebahagian daripada budaya dalam parti.

Menurutnya, perbuatan tersebut wajar dihalang dan ditolak jika ada bukti yang jelas.

“Saya percaya isu ini perkara terpencil tapi ia harus dipandang serius. Kita tidak pernah berikan sebarang pengiktirafan dan kebenaran (beri ganjaran), apatah lagi menjadi satu budaya dalam pemilihan PKR.

“Sudah pasti hal ini sewajarnya ditolak dan ditentang jika ada bukti yang jelas. Setakat dakwaan banyak, macam-macam sekarang ini, tapi yang penting pembuktian itu harus diberikan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika sidang media selepas Majlis Menandatangani Kerjasama Rentas Negeri di antara Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) dan Menteri Besar (Pemerbadanan) Negeri Sembilan (MNINS) bagi tanaman jagung bijirin menerusi Program Inisiatif Sekuriti Makanan di Wisma PKPS pada Rabu.

Dalam pada itu, Amirudin mengingatkan mana-mana pihak yang menerima ganjaran tersebut boleh memberikan bukti dan transaksi perbuatan tersebut kepada Jawatankuasa Disiplin untuk tindakan seterusnya.

Ujarnya, semua calon yang bertanding dalam Pemilihan PKR 2022 harus patuh kepada tataetika yang ditetapkan oleh parti tersebut.

Pada Selasa, Ahli PKR mendakwa dikunjungi seorang individu yang menawarkan ganjaran sekiranya beliau memberi sokongan kepada salah seorang calon bertanding dalam Pemilihan Cabang PKR Hulu Selangor.

Dakwa M Soundrarajan Mariappa, 58, dalam pertemuan pada Isnin, individu terbabit meminta dia mengundi calon terbabit dalam pemilihan cabang berkenaan yang berlangsung pada 21 Mei ini.

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


DJ Dave Menyanyikan Lagu Raya Untuk Pandalela Di Hanoi

Farahdhiya tayang paha sebaik habis Ramadan

Gambar MK K-Clique berkahwin cetus huru-hara

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker