Dulu Tengku Maimun Serah Pada SPRM Siasat Atas Alasan “Conflict of Interest”

Oleh Nurul Aisyah

BARU-baru ini Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat menekankan kepentingan badan kehakiman menjadi benteng terakhir dalam demokrasi berperlembagaan dan tidak boleh timbul sebarang kecurigaan bahawa badan kehakiman “sudah ditawan”. Beliau dilihat merujuk kepada isu salahlaku jenayah hakim Mahkamah Rayuan Nazlan Mohd Ghazali.

Namun pada 3 January 2020, kenyataan beliau sangat berbeza berkenaan salahlaku hakim.



Memetik berita dalam Yahoo News tahun 2020 tersebut, Tengku Maimun menegaskan bahawa beliau sebaliknya meminta maklumat mengenai dakwaan salah laku kehakiman bagi membolehkan siasatan dijalankan. “Saya katakan jika anda mempunyai bukti bahawa hakim tertentu rasuah, anda laporkan kepada saya supaya saya boleh membuat laporan kepada SPRM kerana kami juga tidak mempunyai kepakaran untuk menyiasat.”

Adakah Tengku Maimun “double standard” dalam perkara ini? Adakah individu yang terlibat dalam kes tersebut menentukan kenyataan yang beliau keluarkan?

Kenyataan pada 3 January 2020 membabitkan Sangeet Kaur Deo manakala kenyataan terbaru Tengku Maimun membabitkan Datuk Seri Najib Razak yang merupakan musuh ketat Mahathir. Desas desus mengatakan Mahathir yang melantik Tengku Maimon sebagai Ketua Hakim Negara maka beliau hanya menerima arahan Mahathir.

Dan yang paling penting dalam kes membabitkan Sangeet Kaur Deo, Tengku Maimon sangat menitikberatkan percanggahan konflik kepentingan namun dalam kes Datuk Seri Najib, beliau dilihat langsung tidak mengambil kira isu “conflict of interest” Hakim Nazlan dan kes SRC.



Rakyat bertambah gusar dengan sistem kehakiman negara apabila dua peguam dan seorang aktivis yang pro Pakatan Harapan dan Mahathir dikatakan telah memfailkan saman di Mahkamah Tinggi memohon pengisytiharan berikut:

1. Badan penyiasatan jenayah, termasuk SPRM tidak berhak atau dihalang daripada menyiasat hakim-hakim yang sedang berkhidmat di mahkamah atasan (Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan) melainkan mereka digantung kerja seperti yang dikehendaki di bawah Perlembagaan Persekutuan;

2. Pendakwa raya tidak diberi kuasa untuk memulakan atau menjalankan sebarang prosiding bagi kesalahan terhadap hakim yang sedang berkhidmat di mahkamah atasan.

Mereka juga telah memohon pengisytiharan bahawa siasatan oleh SPRM terhadap Hakim Nazlan adalah tidak berperlembagaan. Kita boleh lihat betapa takutnya PH dan Mahathir dengan siasatan yang dijalankan terhadap Nazlan.



Sesungguhnya kebebasan Badan Kehakiman tidak termasuk kebebasan untuk melakukan jenayah dan daripada disiasat mengenainya. Kenapa PH dan Mahathir sangat panik dan mahu Hakim Nazlan tidak disiasat?

Desas desus juga bertiup kencang yang siasatan terhadap Hakim Nazlan juga mungkin membongkar salahlaku tiga lagi hakim yang terlibat dalam perbicaraan Najib. Persoalan ini hanya akan terjawab sekiranya Hakim Nazlan disiasat secara terperinci. Dan perkara ini sangat dituntut oleh rakyat kerana mereka mahu semua rakyat Malaysia mendapat perbicaraan yang adil. Hakim-hakim yang korup dan terlibat dalam salahlaku jenayah perlu berundur.

Isu “Hakim Jahat” ini berlaku dimana-mana sahaja dalam dunia. Ianya bukan sesuatu yang sangat pelik. Namun apabila ianya cuba dipertahankan sehingga mahu diadakan demonstrasi jalanan dan sebagainya, telah mengukuhkan lagi desas desus yang Mahathir dan PH terbabit dalam mencatur untuk menganiaya Datuk Seri Najib melalui Hakim-Hakim yang mereka boleh kawal.

(Yahoo News, 3 Januari 2020) – Badan kehakiman pada masa ini tidak menyiasat dakwaan campur tangan kehakiman Februari 2019 kerana terdapat siasatan polis yang berasingan dan disebabkan konflik kepentingan, kata ketua hakim negara hari ini.



Ketua Hakim Negara Tan Sri Tengku Maimun Tuan Mat ditanya mengenai status siasatan dalaman badan kehakiman terhadap dakwaan yang dibuat oleh hakim Mahkamah Rayuan Datuk Hamid Sultan Abu Backer. Dakwaan mengejutkan Hamid Sultan dibuat dalam afidavit Februari 2019 untuk menyokong tuntutan mahkamah oleh Sangeet Kaur Deo.

Tengku Maimun berkata bahawa pendahulunya Tan Sri Richard Malanjum pada mulanya telah memulakan siasatan dalaman oleh badan kehakiman terhadap dakwaan campur tangan kehakiman dan salah laku kehakiman.

“Sebelum saya menaiki kapal, Tan Sri Richard telah pun memulakan siasatan dalaman. Ia dihentikan, jika boleh saya katakan, kerana siasatan polis.

“Polis sebenarnya datang dan menemu bual kami. Jadi saya fikir kedudukan yang diambil oleh pengurusan tertinggi ketika itu adalah untuk berpegang kepada siasatan dalaman kerana polis sedang menjalankan siasatan, jadi itu yang boleh saya katakan.



“Jadi kami tidak tahu apa yang berlaku kepada siasatan polis, sama ada mereka telah membuat laporan atau menyerahkan sebarang kertas kepada AGC untuk tindakan selanjutnya,” kata hakim tertinggi negara itu kepada media dalam sesi bertemu dan sapa yang dihoskan di pejabatnya. di sini.

Tengku Maimun, yang menjadi ketua hakim negara pada Mei 2019, juga berkata beliau secara peribadi memaklumkan Sangeet bahawa beliau tidak boleh melancarkan siasatan.

“Dia ada menulis kepada saya, dan saya memberitahunya bahawa saya tidak boleh menjalankan siasatan atau meneruskan siasatan yang dimulakan oleh Tan Sri Richard, kerana saya bercanggah kedudukan.

“Saya adalah salah seorang daripada tiga hakim yang duduk dalam kes Karpal Singh, jadi saya beritahu dia saya tidak boleh, kemudian saya luluskan surat — dia tahu tentang perkara ini — saya luluskan surat itu kepada Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Ahmad (Maarop ) kerana dia juga dalam panel yang memutuskan kes Karpal Singh,” katanya sebelum ini pada sesi yang sama digelar Hari Akhbar.



“Saya secara peribadi telah memberitahu Sangeet bahawa saya tidak boleh secara peribadi kerana saya akan berkonflik, saya memutuskan kes bapanya jadi saya tidak boleh. Aduan itu adalah berhubung kes bapanya, jadi saya tidak boleh terlibat dalam penyiasatan berkaitan perkara itu, dia faham itu,” katanya kemudian.

Pada Julai 2019, Sangeet dilaporkan mengesahkan bahawa dia telah menulis secara rasmi kepada Tengku Maimun untuk meminta siasatan berhubung dakwaan itu dan ketua hakim negara telah bertindak balas.

Tengku Maimun adalah satu-satunya daripada tiga hakim dalam panel Mahkamah Rayuan yang tidak bersetuju pada 2016 bahawa Karpal harus disabitkan dengan hasutan, manakala Ahmad yang kini telah bersara daripada badan kehakiman juga berada dalam panel Mahkamah Rayuan yang menyampaikan keputusan pada 2012. dalam kes Karpal yang sama.

Pada Februari 2019, Malanjum yang ketika itu ketua hakim telah berkata dalam afidavit bahawa siasatan dalaman telah digantung tetapi tidak dihentikan, sambil menambah bahawa ini adalah untuk memastikan tiada prejudis terhadap siasatan polis yang sedang dijalankan dan perkara mahkamah yang belum selesai.

Juga pada Februari, peguam Hamid Sultan dilaporkan berkata bahawa hakim enggan bercakap dengan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan itu sehingga Suruhanjaya Siasatan Diraja dibentuk.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kemudiannya mengesahkan pada bulan yang sama bahawa RCI akan ditubuhkan untuk meneliti dakwaan itu, tetapi kemudiannya berkata bahawa belum ada keputusan lagi mengenai terma dan syarat RCI dan sejauh mana ia perlu meneliti.

Pada Mac 2019, panel tujuh orang di Mahkamah Persekutuan sebulat suara membebaskan Karpal daripada tuduhan menghasut, membersihkan namanya secara anumerta selepas mendapati kehilangan keadilan yang serius dalam keputusan mahkamah sebelum ini dalam kesnya.

Hari ini, Tengku Maimun turut ditanya mengenai gesaannya pada Mei lalu kepada orang ramai untuk menulis surat kepadanya dan tiga lagi hakim tertinggi badan kehakiman Malaysia berhubung dakwaan salah laku kehakiman bagi membolehkan siasatan.

Tengku Maimun berkata bahawa beliau telah menerima lapan hingga 10 surat setiap hari sebaliknya dengan permintaan daripada orang ramai untuk membuka semula kes-kes yang telah diputuskan oleh mahkamah bertahun-tahun yang lalu, bagaimanapun menyatakan bahawa undang-undang perlu ada muktamad dan kes tidak boleh dibicarakan semula jika semua jalan rayuan di mahkamah telah habis.

Tengku Maimun menegaskan bahawa beliau sebaliknya meminta maklumat mengenai dakwaan salah laku kehakiman bagi membolehkan siasatan dijalankan.

“Saya katakan jika anda mempunyai beberapa bukti bahawa hakim tertentu itu rasuah, anda laporkan kepada saya supaya saya boleh membuat laporan kepada SPRM kerana kami juga tidak mempunyai kepakaran untuk menyiasat.

“Ideanya ialah anda memberitahu saya daripada anda memberitahu seluruh dunia atau memanggil beberapa sidang akhbar, anda memberitahu saya supaya saya boleh pergi dan membuat laporan yang sewajarnya kepada SPRM dan siasatan yang sewajarnya boleh dilakukan supaya badan kehakiman tidak perlu tercemar tidak perlu …Anda lihat ideanya begini, kita tidak boleh membuat dakwaan liar seperti itu kerana ia bukan sahaja mencemarkan badan kehakiman, ia mencemarkan negara,” katanya ketika menjelaskan jemputan Mei 2019 kepada orang ramai untuk menulis.

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker