‘Jangan Body Shaming Siti Bainun’ – Ika Nabella Tegur Netizen

‘Jangan Body Shaming Siti Bainun’ – Ika Nabella Tegur Netizen

PELAKON Ika Nabella menegur dan menasihati orang ramai agar tidak bermain dengan sentimen berbaur body shaming dalam kes perbicaraan Siti Bainun dan adik Bella yang sedang hangat ketika ini.

Kata Ika, tidak adil untuk meletakkan hukum secara umum kepada individu bersaiz besar hanya disebabkan seorang individu semata-mata.

“Bila kamu terlalu marahkan Bainun tolong jangan point out penampilan dia. Ia menunjukkan betapa rendahnya mentaliti kamu.

“Jangan pula tersinggung dengan teguran umum ini, sebab yang jahat itu dia bukan saiz badan dia dan bayangkan orang lain bersaiz seperti Bainun baca apa mereka rasa?

“Mereka akan rasa teruk dengan saiz mereka padahal tak minta pun hidup saiz begitu,” tegas Ika.

Isu buli dan body shaming tambah Ika mungkin akan menjadi faktor pendorong kepada tindakan seseorang untuk ‘membuli balik’ individu lain.

Malah, Ika sendiri pernah mengenali individu yang berperwatakan berbeza di sekolah dan rumah akibat dibuli.

“Pernah terfikir tak penyebab body shaming kepada individu tertentu? Mungkin apa yang terjadi kepada Bella salah satu daripadanya.

“Orang yang tak kuat imannya akan mencari seseorang yang lebih lemah untuk memenuhi tuntutan amarahnya. Nampak jelas kan?

“Saya pernah mengenali seseorang, di sekolah dia baik sebab saya satu-satunya kawan yang dia ada.

“Orang lain sangat jahat kepada dia tapi bila pergi rumah dia saya terkejut dia menjadi individu berbeza terutama kepada pembantu rumahnya. Kami baru berusia 11 tahun ketika itu.

“Sesetengah orang rasa tertekan bila orang body shaming dan mereka akan mencari individu yang tidak ada kuasa, atau lemah di mata mereka untuk rasa lebih selamat.

“Betulkan kalau salah ya,” tambahnya.

Sehingga kini, kes penderaan remaja sindrom down, Bella yang didakwa menjadi mangsa dera oleh pengasas Rumah Bonda, Siti Bainun Ahd Razali sedang hangat menjadi bualan dalam kalangan warganet.

Terdahulu, Siti Bainun mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan iaitu mengabai dan menganiaya seorang remaja down syndrome dikenali sebagai Bella yang mengalami kecederaan fizikal serta emosi.-GEMPAK

‘Jangan Body Shaming Siti Bainun’ – Ika Nabella Tegur Netizen

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker