Mansuh atau tidak daftar masuk MySejahtera diumum 2 minggu lagi

Mansuh atau tidak daftar masuk MySejahtera diumum 2 minggu lagi

Keputusan untuk melonggarkan syarat daftar masuk menggunakan aplikasi MySejahtera akan dimaklumkan dalam satu hingga dua minggu lagi, kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin.

Beliau berkata, perkara itu mengambil kira perkembangan semasa negara yang telah melepasi kemuncak gelombang Omicron dan kini berada dalam fasa peralihan ke endemik.

“Untuk fasa peralihan ini, sama ada kami berpuas hati dengan trend jangkitan yang tidak perlu lagi kepada pengesanan secara mikro, atau kita berani untuk melonggarkan daftar masuk MySejahtera, kita akan buat (keputusan).

“Kementerian Kesihatan sedang pantau dari segi corak jangkitan dan kita akan buat keputusan dalam seminggu dua lagi, sama ada kita akan teruskan atau tidak dari segi imbasan masuk MySejahtera,” katanya pada sidang media di Parlimen.

Khairy menjawab pertanyaan mengenai penurunan purata daftar masuk menggunakan aplikasi MySejahtera dan sama ada penggunaannya masih relevan dalam fasa peralihan ke endemik.

Beliau berkata, walaupun negara dalam fasa peralihan ke endemik, prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 masih mewajibkan setiap individu mendaftar masuk menggunakan aplikasi itu, kecuali di kawasan terbuka.

Katanya, keperluan daftar masuk menggunakan aplikasi MySejahtera masih relevan bagi memaklumkan kepada mereka yang didapati menjadi kontak kasual kepada kes positif Covid-19.

“Di puncak kes gelombang Omicron, kita dapati daripada kontak kasual yang telah dihantar notifikasi MySejahtera, 45% adalah positif dan mereka mengambil langkah untuk isolasikan diri.

“Jadi, hendak kata sistem pengesanan kontak (aplikasi MySejahtera) ini tidak relevan lagi, saya tidak berapa setuju,” katanya. FMT

Mansuh atau tidak daftar masuk MySejahtera diumum 2 minggu lagi


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker