Tindakan Panggil Balik Diplomat Tidak Patut Tergesa-Gesa, Menteri Luar Patut Bertanggungjawab – Anifah

Tindakan Panggil Balik Diplomat Tidak Patut Tergesa-Gesa, Menteri Luar Patut Bertanggungjawab – Anifah

Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kegagalan menyelaras lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 29 hingga 31 Mac lalu.

Demikian pandangan disuarakan bekas menteri luar Datuk Seri Anifah Aman yang berkata, Saifuddin seharusnya dapat menguruskan situasi dengan lebih baik, terutamanya melibatkan dua diplomat negara ini.

“Secara peribadinya, saya akan mengendalikan situasi dengan lebih berbeza dan akan mengarahkan siasatan dalaman dijalankan terlebih dahulu.

“Meskipun Wisma Putra telah mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan memanggil pulang dua diplomat negara di atas kegagalan penyelarasan urusan pentadbiran dan logistik lawatan tersebut adalah perkara biasa, namun tindakan memanggil semula (diplomat) tidak seharusnya dilakukan secara tergesa-gesa.

“Saya ragu-ragu bagaimana diplomat kanan dan berpengalaman boleh terlepas pandang mengenai butiran penting, terutamanya apabila ia melibatkan perdana menteri kita,” katanya dalam satu kenyataan.

Jelas Anifah lagi, lazimnya apabila terdapat lawatan rasmi perdana menteri ke luar negara, persediaan yang rapi melibatkan menteri luar akan dilakukan terlebih dahulu.

“Beliau (menteri luar) sepatutnya berada di lokasi ketibaan terlebih dahulu sebelum kedatangan perdana menteri bagi memastikan segala persiapan dipenuhi.

“Jika sebagai menteri luar, saya akan bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kekurangan seperti yang berlaku ketika lawatan perdana menteri ke UAE baru-baru ini.

“Ini merupakan sesuatu yang memalukan buat negara kita. Dan menteri sepatutnya bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kekurangan yang datang dari kementeriannya sendiri,” kata beliau.

Anifah yang juga Presiden Parti Cinta Sabah (PCS) berkata, tindakan memanggil balik dua diplomat negara di UAE hanya akan memberi imej buruk terhadap negara.

Ia, katanya, seolah-olah menggambarkan Malaysia tidak mampu mengendalikan lawatan penting melibatkan ketua negara.

“Pegawai serta diploma di Wisma Putra terdiri daripada mereka yang berpengalaman. Dan selalunya mereka yang dipilih sebagai duta adalah diplomat peringkat tertinggi, dengan pengalaman yang cukup besar.

“Insiden seperti itu jarang berlaku. Sekiranya berlaku, situasi seperti itu dapat ditangani terlebih dahulu oleh menteri luar,” jelas beliau lagi.

Kata Anifah, adalah menjadi tanggungjawab Saifuddin untuk berada di lokasi ketibaan dan sekiranya tidak dapat berbuat demikian, beliau tidak sepatutnya bersetuju dengan keputusan memanggil semula dua diplomat negara ke Putrajaya.

Terdahulu, Kementerian Luar mengesahkan Duta Besar Malaysia ke UAE dan Konsul Jeneral Malaysia di Dubai dipanggil pulang atas kegagalan menyelaras urusan lawatan rasmi perdana menteri pada 29 hingga 31 Mac lalu.

Menurut Wisma Putra, tindakan itu diambil kerana kedua-dua ketua perwakilan tersebut didapati gagal menyelaras urusan pentadbiran dan logistik bagi lawatan itu, berdasarkan Prosedur Operasi Tetap bagi lawatan peringkat tinggi negara di luar negeri, terutamanya semasa ketibaan perdana menteri di Dubai.-AA

Tindakan Panggil Balik Diplomat Tidak Patut Tergesa-Gesa, Menteri Luar Patut Bertanggungjawab – Anifah

Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392

Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);

KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929

CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]

Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Pencuri telefon kena ‘smackdown’, tewas di tangan wanita

Gadis cantik jadi buruh sanggup pikul simen

 

Related Articles

Check Also
Close
Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker