Biodata, Profail dan Latar Belakang Amylea Azizan

Berikut adalah Biodata, Profail dan Latar Belakang Amylea Azizan yang dikemaskini pada 22 April 2021. Amylea Azizan (diahirkan pada 26 November 1986) merupakan seorang penyanyi wanita Malaysia.

Bakat seninya lahir dari rancangan realiti TV Akademi Fantasia Musim 3 di Malaysia pada tahun 2005. Amylea mendapat tempat ketiga, Akademi Fantasia 3 . Amylea terkenal dengan frasa “Amazing” dan seringkali disahut oleh peminatnya, “Amazing Amylea”. Amylea pernah melakukan falseto yang mencapai nota bawah teknik siulan pada Konsert Kelima Akademi Fantasia Musim ketiga dalam lagu Hak Milik Kekal.

Amylea dilahirkan pada 26 November 1986 di Hospital Besar Alor Star dan merupakan anak sulung dari 3 adik beradik. Sekolah pertama ialah Sek Keb Sungai Petani (1) Sekolah terakhir, SMK Mahsuri, Langkawi. Beliau menetap di Langkawi pada tahun 1990 ketika berusia 4 tahun dan berulang-alik sehinggalah keluarga menetap terus pada tahun 2001. Ketika di Tingkatan 5, menjadi Deejay Sambilan di Radio Langkawi selama setahun. Beliau mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 dalam aliran sains matematik tapi kurang berminat



Bila ibunya sakit, terpaksalah Amylea menggantikan tempat ibunya di “Sheraton Perdana”, menjadi Penyanyi di Sheraton Perdana selama setahun – 6 hari seminggu. Kali pertama uji bakat (Akademi Fantasia ) atas dorongan keluarga.

 

Amylea Azizan
Latar belakang
Juga dikenali sebagai
Amylea AF , Amylea OIAM
Kelahiran 26 November 1986 (umur 34)
Alor Setar, Kedah
Berasal dari  Malaysia
Pekerjaan Penyanyi
Instrumen Vokal
Syarikat rakaman
Seventeen Eleven Music
Pengkarya berkait
Kaer Azami
Megat Adzuan

FOTO

 



KUALA LUMPUR 30 AUGUST 2017. (UNTUK FERIDE) Penyanyi, Amylea Azizan. NSTP/NURUL SYAZANA ROSE RAZMAN

 

VIDEO

 

Ramadhan berbeza buat Amylea



 

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker