Hujan lebat tahap bahaya di Pantai Timur

MET Malaysia mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap bahaya di Pantai Timur.

SHAH ALAM – Jabatan Meteorologi Malaysia (MET Malaysia) mengeluarkan amaran hujan berterusan yang dijangka berlaku di beberapa negeri bermula Jumaat hingga Sabtu.

Menerusi kenyataan dikeluarkan, MET Malaysia memaklumkan, amaran hujan lebat berterusan tahap bahaya dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan beberapa daerah di Pahang.

“Daerah terlibat di Pahang adalah Jerantut, Kuantan dan Pekan manakala amaran hujan berterusan tahap buruk dijangka berlaku di Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Raub, Temerloh, Maran dan Rompin.

“Amaran hujan berterusan tahap bahaya dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan atau ribut petir sedang atau dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 milimeter (mm) dalam tempoh 24 jam manakala amaran tahap buruk jika jumlah hujan melebihi 60mm dalam tempoh 6 jam,” katanya dalam hantaran di laman Facebook pada Jumaat.

Dalam pada tu, MET Malaysia turut mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap waspada dijangka berlaku di Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Pahang (Bentong dan Bera), Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Negeri Sembilan dan Johor (Segamat dan Mersing).

Amaran hujan berterusan tahap waspada dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan atau ribut petir sedang atau dijangka berlaku melebihi 6 jam dalam sesuatu tempoh di sesuatu kawasan.

Hujan lebat tahap bahaya di Pantai Timur


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Cecair Hitam, Busuk Keluar Daripada Paru-Paru Kanak-Kanak Positif COVID19

Dakwaan petunjuk baharu MH370

Encik Sajat kini wanita sah di Australia

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker