Laporan buku Thomas, ketua Badan Peguam ‘hipokrit’ – Zaid

Laporan buku Thomas, ketua Badan Peguam ‘hipokrit’ – Zaid

Zaid Ibrahim mengkritik Badan Peguam berhubung responsnya terhadap nyahklasifikasi dan penerbitan laporan pasukan petugas khas mengenai buku kontroversi bekas peguam negara (AG) Tommy Thomas.

“Komen Karen Cheah semalam menunjukkan keinginan semula jadi Badan Peguam untuk memperjuangkan perjuangan pembangkang walaupun sehingga mempertahankan yang tidak dapat dipertahankan.



“Komennya berbaur hipokrit,” katanya yang merujuk presiden Badan Peguam itu.

Cheah dilaporkan telah mempersoalkan kesaksamaan kerajaan dan pasukan petugas, dan menyifatkan pendedahan laporan itu “tepat pada masanya” ketika pembubaran Parlimen.

Beliau juga berkata pendekatan yang sepatutnya adalah melalui penyiasatan bebas bawah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI).

Menjawab perkara itu, Zaid menggesa Badan Peguam untuk “menghapuskan sentimen pro-pembangkang” dan menerima penemuan yang terkandung dalam laporan setebal 800 muka surat itu.



“Apakah keperluan untuk RCI selanjutnya? Banyak negara Komanwel diketahui menjalankan siasatan kerajaan tanpa menggunakan RCI,” kata bekas menteri undang-undang itu kepada FMT, sambil menambah bahawa Cheah “mencari alasan”.

Beliau menegaskan bahawa pasukan petugas khas menjalankan analisis menyeluruh terhadap buku itu dan mengenal pasti banyak potensi kesalahan dan pelanggaran yang mungkin dilakukan oleh Thomas dan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

“Ia telah mengesyorkan siasatan oleh pihak berkuasa penyiasatan yang berkaitan dan tindakan, jika wajar,” katanya.

Menurut Zaid, apa yang tinggal ialah kerajaan akan datang merujuk perkara itu kepada polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan mana-mana pihak berkuasa lain yang berkaitan untuk memulakan siasatan.



“Presiden Badan Peguam berpura-pura dia tidak membaca buku Thomas. Thomas telah mendokumentasikan dengan jelas campur tangan Dr Mahathir dan beliau sendiri terhadap mekanisme yang ditetapkan oleh undang-undang untuk pelantikan hakim.

“Atau mungkin Badan Peguam ‘okay’ dengan perkara itu kerana ia dilakukan oleh kerajaan PH,” katanya.

Bekas menteri undang-undang itu juga berkata aduan Cheah mengenai masa laporan itu dikeluarkan hanyalah “opportunistic” memandangkan pelbagai proses yang dilalui oleh Jemaah Menteri dan pasukan petugas itu sejak lebih setahun lalu.

Buku Thomas, “My Story: Justice in the Wilderness”, diterbitkan pada Januari tahun lalu.



Kandungan kontroversinya mendapat kritikan pelbagai pihak termasuk Peguam Negara Idrus Harun, peguam, ahli politik dan orang awam, yang membawa kepada banyak laporan polis.

Pada 8 Okt tahun lalu, Jemaah Menteri menubuhkan pasukan petugas khas untuk menjalankan kajian awal pendedahan yang dibuat oleh Thomas dalam buku itu.

Pada 22 Dis, Jemaah Menteri meluluskan terma rujukan pasukan petugas itu yang melibatkan penyiasatan dakwaan mengenai badan kehakiman, pendedahan rahsia kerajaan, penyalahgunaan kuasa, kecuaian profesional dan kenyataan berbaur hasutan.

Pasukan petugas itu bersidang antara 23 Dis tahun lalu dan 25 Ogos. Badan Peguam telah dijemput untuk mengambil bahagian, tetapi menolak.



Pada September, laporan pasukan petugas itu dibentangkan kepada Jemaah Menteri.

Tidak lama kemudian, Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengeluarkan kenyataan bahawa Thomas akan disiasat kerana menghasut dan pelbagai kesalahan lain seperti yang disyorkan dalam laporan itu.

Parlimen dibubarkan pada 10 Okt, dengan pilihan raya umum akan diadakan pada 19 Nov.

Laporan itu diumumkan pada Jumaat lalu. FMT



Laporan buku Thomas, ketua Badan Peguam ‘hipokrit’ – Zaid


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Resepi Bihun Goreng Kampung, Sedap Macam Mak Buat

Kisah Sejarah Kicap Cap Kipas Udang, Ramai Orang Tak Tahu

PAS persenda tawaran jawatan TPM dari Sabah dan Sarawak

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker