Pemilihan PKR: Farhash lawan MB Selangor di Gombak

Pemilihan PKR: Farhash lawan MB Selangor di Gombak

Ketua PKR Perak Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak membuat kejutan apabila mengesahkan menentang Menteri Besar Selangor Amirudin Shari di Bahagian Gombak pada pemilihan parti, April depan.

Farhash juga mahu menentang Ahli Parlimen kawasan itu, Mohamed Azmin Ali dan ADUN Gombak Setia, Hilman Idham pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15).

Bekas Setiausaha Politik kepada Anwar Ibrahim itu berkata, keputusannya mencabar Amirudin bukan bertujuan melenyapkan sebarang “kartel Azmin” atau mencerminkan sebarang prasangka terhadap Amirudin.

“Tak ada kartel (lagi) dalam PKR, kalau ada pun saki-baki orang yang mungkin bersama Azmin. Tapi saya tak nampak Amirudin bersama Azmin, saya nampak dia jadi ‘party-man’ (orang parti),” kata beliau.

Farhash berkata Menteri Besar Selangor itu juga tidak perlu mencurigai hasratnya bertanding di Gombak pada pemilihan PKR.

“Saya tak nampak kenapa MB harus takut atau pasukan MB harus takut kerana mereka dah buat kerja di situ bertahun, dan saya ahli biasa,” katanya.

Beliau tidak melihat wujud konflik hasil tindakan itu, sebaliknya berpendapat ia adalah proses demokrasi.

“Apa yang konflik, itu proses demokrasi. Jawatan ini hanya sementara dan bukan hak sesiapa kerana itu parti buat pemilihan. Itu hak masing-masing untuk memilih.

“Konflik tu biasalah, mana-mana pun ada konflik, kadang tiga penjuru, lima penjuru benda itu biasa. Mungkin nampak kontroversi sebab saya Pengerusi (PKR) Perak, tapi untuk saya bukan nak gaduh ke apa. Ini pemilihan, kita buat cara baik,” kata Farhash.

Pada pemilihan PKR 2018, Amirudin menang sebagai Ketua Bahagian Gombak, menewaskan pencabarnya Mohamed Nizam Md Saad dengan 1,115 undi.

Lepas jawatan Setiausaha Politik

Farhash mengesahkan meletak jawatan sebagai Setiausaha Politik kepada Anwar selaku Ketua Pembangkang dan Presiden PKR Disember lalu.

“Sudah dekat nak pemilihan, saya tak boleh bagi komitmen sepenuh masa sebagai Setiausaha Politik, jadi saya minta letak jawatan supaya saya boleh tumpu pada pemilihan dan persiapan PRU15,” katanya.

Menghadapi PRU15, Farhash berkata beliau berhasrat “mencari” Azmin dan Hilman yang lompat daripada PKR untuk menyertai Bersatu susulan Langkah Sheraton pada 2020.

“Saya menawarkan diri untuk bertanding menentang Azmin atau Hilman, ini cara saya tawarkan diri untuk bertanding di Gombak. Sekiranya mereka lari tempat lain, saya akan cari (mereka). Saya tak kisah DUN atau Parlimen (mana),” katanya.

Kalangan pemimpin PKR melihat Azmin sebagai dalang utama yang mencetuskan perbalahan dalaman parti yang menyaksikan beliau dan sekumpulan Ahli Parlimen lain menyertai Muhyiddin Yassin untuk menumbangkan kerajaan Pakatan Harapan. FMT

Pemilihan PKR: Farhash lawan MB Selangor di Gombak


Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


SEARCH Tua bangka, tapi tamak haloba – Awie

Suami isteri ditangkap basah?

Lelaki meninggal dunia ketika mendaki Bukit Melati

Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker