Indonesia akhirnya mengaku dilanda gelombang ketiga Covid-19

Indonesia akhirnya mengaku dilanda gelombang ketiga Covid-19

JAKARTA – Indonesia akhirnya terpaksa mengakui bahawa gelombang ketiga pandemik Covid-19 telah pun tiba di republik itu, lapor laman berita Kompas, kelmarin.

Hal itu berikutan sebanyak 32,729 kes yang dicatatkan setakat Sabtu dengan Jakarta penyumbang terbanyak.



Terdahulu, pada Jumaat, Indonesia mencatat lonjakan kes sehingga 140,979 disebabkan penularan varian Omicron.

Disebabkan peningkatan ini,Ketua Terpilih Persatuan Doktor Indonesia (PB IDI) Adib Khumaidi mengesahkan bahawa negara itu telah memasuki gelombang ketiga.

“Kita sebenarnya sudah masuk gelombang ketiga kerana peningkatan progresif dalam kadar positif, yang pada awal semalam adalah pada awalnya 16 peratus, kemudian seminggu meningkat kepada 24 peratus, malah semalam 33 peratus ,” kata Adid.

Namun begitu, Presiden Joko Widodo atau Jokowi meminta agar semua rakyat untuk kekal tenang dan memaklumkan lonjakan kes ini sudah diramalkan.



“Lonjakan ini adalah terkawal kerana varian Omicron tidak memerlukan rawatan intensif di hospital. Kebanyakan mereka yang positif hanya perlu menjalani kuarantin wajib di rumah.

“Pesakit yang terdedah kepada varian ini hanya perlu kuarantin kendiri, mengambil ubat dan multivitamin serta segera membuat ujian pengesanan semula selepas 5 hari,” katanya.

Menurutnya, kerajaan telah membuat persiapan yang jauh lebih baik berbanding tahun-tahun sebelumnya dan keadaan hospital itu juga didakwa terkawal sehingga kini. K Online

Indonesia akhirnya mengaku dilanda gelombang ketiga Covid-19




Baca Artikel Menarik:

Layari Laman Facebook MYKMU.NET


SEARCH Tua bangka, tapi tamak haloba – Awie



Suami isteri ditangkap basah?

Lelaki meninggal dunia ketika mendaki Bukit Melati



Related Articles

Back to top button

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker